لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

وزیری: حملات هوایی دستاورد های خوب در میدان جنگ داشته است


با تقویه و مجهز شدن بیشتر قوای هوایی افغان، مقامات امنیتی از دستاورد های خوب در میدان های نبرد سخن می‌زنند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که از آغاز سال جاری خورشیدی تا اکنون ۱۷۸۷ حمله هوایی مستقلانه بر ضد مخالفان مسلح در ولایات مختلف صورت گرفته اند.

آقای وزیری آمار عمومی از تلفات برخاسته از این حملات را در اختیار ما نگذاشت اما در مورد کشته شدن تعدادی از قوماندانان مخالفان مسلح چنین گفت:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"از آغاز حمل سال روان تا اکنون ۱۳۴۷۶ پرواز حمایوی و اکمالاتی صورت گرفته که از این جمله ۱۷۸۷ ضربه مستقل هوایی در ولایات مختلف افغانستان است که در نتیجه این حملات هوایی ۱۷۹ قوماندان طالب کشته ۹ تن شان زخمی و ۵۰ قوماندان داعش کشته شده‎اند."

وزارت دفاع افغانستان و قوماندان عمومی قوای هوایی رقم دقیق طیارات ترانسپورتی و جنگی نظامیان افغان را مشخص نکرد.

اما مسئولان قوماندانی عمومی قوای هوایی می‎گویند که بیش از صد بال طیاره نظامی در اختیار دارند و این رقم در حال افزایش است.

نظامیان افغان همچنان چند بال طیاره بی‎پیلوت نیز در اختیار دارند.

به گفته مسئولان وزارت دفاع، قرار است تا اخیر سال خورشیدی چندین بال طیاره دیگر نیز از سوی امریکا در اختیار قوای هوای افغان قرار بگیرد.

مسئولان وزارت دفاع می‎گویند که حملات هوایی نیرو های افغان بیشتر در ولایات نا امن از جمله ننگرهار، کندز، بدخشان، فراه و هلمند صورت می‎گیرد.

جنرال محمد شعیب قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان می‎گوید که بیش از صد بال طیاره در اختیار دارند، وی انواع این طیارات را چنین بیان کرد:

"ما هلیکوپتر های تیب A17، MD53، بال ثابت 30208 و 130،A29، M17 ،M35 و M24 داریم که نقش اساسی در جنگ جاری دارند.

محمد ایوب حسین خیل قوماندان پولیس سرحدی در ننگرهار به رادیو آزادی گفت که حملات هوایی در میدان های جنگ، در تصفیه زود هنگام مناطق از وجود مخالفان مسلح و کاهش در تلفات نیرو های امنیتی موثریت زیادی دارد.

وی گفت:

"حمایه هوایی ضرور است و اگر نیرو های زمینی حمایت هوایی دومدار داشته باشند جلو فرار دشمنان را خواهند گرفت و آنان را به زودی نابود خواهند کرد."

از سوی هم شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که قوای هوایی هنوز با خالیگاه های زیادی روبروست.

جنرال شیر عزیر کامه وال قوماندان پیشین زون ۸۰۸ سپین زر در زون شمال شرق به رادیو آزادی گفت:

"در قوای هوایی خود ما برخی کمبودی و خالیگاه داریم ما طیاره شکاری نداریم، صنف رادار ما فعال نیست و سیستم قوای مدافع هوایی نداریم."

وی افزود، بسیاری مناطق از دست رفته به کمک قوای هوایی دوباره تصفیه و تصرف می‌شوند اما کمبود طیارات جنگی سبب شده تا همزمان در همه مناطق نا امن حملات صورت نگیرد.

به گفته وی، این مسئله سبب می‌شود تا مخالفان مسلح از یک محل به سادگی به محل دیگر فرار کرده و دوباره خود را برای حمله بالای نیروهای امنیتی و تصرف برخی مناطق آماده کنند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG