لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

وزارت مبارزه با مواد مخدر: استراتژی جدید ۴ هدف را پی‌گیری خواهد کرد


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان پالیسی ملی پنج ساله مبارزه با اعتیاد، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را آماده می‌کند.

در حالی که زمان استراتژی چهار ساله مبارزه با کشت، قاچاق، استعمال و اضرار مواد مخدر در حال تکمیل شدن است وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان با توجه به نیازهای موجود از ساخت پالیسی ملی جدید خبر می‌دهد.

مسئولان این وزارت که با نماینده‌گان ادارات ذیربط مصروف ساخت این پالیسی استند می‌گویند که مشکلات در بخش مواد مخدر در تناسب به گذشته بیشتر شده‌است.

جاوید قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر روز یکشنبه به خبرنگاران در کابل گفت که این پالیسی تا یک ماه آینده تکمیل می‌گردد.

او افزود:

"این پالیسی و استراتژی برای مدت پنج سال خواهد بود که در آن اعتیاد، کشت کوکنار و خدمات در چهار بخش مانند، آگاهی، جلوگیری، تداوی و خدمات پس از تداوی شامل می‌باشد."

این در حالیست که به اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در حال حاضر هزارها جریب زمین کوکنار کشت می‌گردد و حدود سه و نیم میلیون نفوس این‌کشور معتاد به مواد مخدر استند.

این وزارت می‌گوید که استراتژی قبلی نیز نتایج قابل ملاحظه‌یی داشته و به همین دلیل دادن آگاهی به مردم و رسیده‌گی به معتادین افزایش یافته‌است.

اما مردم عام می‌گویند که کشت کوکنار،قاچاق مواد مخدر و شمار معتادین روزبه‌روز افزایش می‌آبد اما استراتژی و پالیسی‌های حکومت درین زمینه کدام نتیجه نداده‌است.

محمد نادر و شاکر احمد دو تن از آنان در مورد به رادیو آزادی گفتند:

"همیشه دولت پالیسی هایش را اعلام می‌کند اما وقتی‌ما می‌بینیم مواد مخدر بیشتر می‌شود و کم نمی‌شود حتی در جایکه پوسته پولیس موقعیت دارد معتادین چرس را پر کرده و استعمال می‌کنند و پولیس جرئت ایستاد کردن و جلوگیری آن را ندارد دوکان هایش پراست به‌جای این‌که کم شود بیشتر شده می‌روند."

"قسمیکه دیگر چیزها در افغانستان تطبیق نشد این استراتژی هم تطبیق نمی‌شود به‌خاطر این‌که همه حرف‌های دولت روی خط و کاغذ است و بس. "

با این همه گلبازخان کارشناس افغان می‌گوید که نیاز است تا مشکلات که در استراتژی گذشته وجود داشت برطرف شده و مواد پالیسی جدید قابل تطبیق باشد.

آقای گلباز می‌گوید که حکومت افغانستان باید این موضوع را جدی بگیرد زیرا به گفته وی هرگاه این موضوع جدی گرفته نشود افزایش کشت و استعمال مواد مخدر افغانستان را با بحران روبه‌رو می‌سازد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG