لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

سیگار: عواید مواد مخدر افغانستان در ۲۰۱۶ به ۳،۲ میلیارد دالر افزایش یافته‎است


سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان می‎گوید، عواید مواد مخدر تولید شده در افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی به (۳،۲) میلیارد دالر افزایش یافته‎است، در حالیکه این مقدار در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱،۵۶) میلیارد دالر بود.

در این گزارش شش ماهه سیگار آمده‎است که کشت تریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان زمینه دوام حمایت مالی مخالفان مسلح را فراهم کرده و حکومت افغانستان را وادار ساخته‎است تا صدها میلیون دالر را در بخش جلوگیری از جرایم و تداوی معتادین به مصرف برساند.

با وجود مبارزه مشترک حکومت افغانستان او جامعه جهانی با کشت تریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان، هنوز نیز مواد مخدر به‌عنوان تهدید جدی در برابر افغانستان و منبع خوب مالی برای مخالفان مسلح به‌شمار می‎رود.

سیگار در گزارش شش ماهه‌اش که تازه آن را به کانگرس امریکا ارائه کرده در آن آمده‎است که پول به دست آمده از تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه به سال ۲۰۱۵ میلادی (۱.۴۴) میلیارد دالر افزایش داشته‎است.

کوکنار
کوکنار

در گزارش سیگار آمده‎است که دوام کشت کوکنار و تولید مواد مخدر زمینه جرایم و دوام حمایت مالی از مخالفان مسلح را فراهم کرده‎است.

اما وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نا امنی و کاهش در کمک‎های جامعه جهانی با برنامه مبارزه علیه مواد مخدر را از عواملی می‎داند که منجر به افزایش کشت کوکنار و دوام تولید مواد مخدر در افغانستان شده‎است.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‎گوید:

" زمانی که در سطح جهانی تقاضا به مواد مخدر افزایش یابد، تولید آن نیز بیشتر می‎شود. از سوی دیگر کمک‎های که از سوی جامعه جهانی در بخش مبارزه با مواد مخدر صورت می‎گرفت، کاهش یافته‎است. همه این عوامل منجر شده‎اند که تولید مواد مخدر افزایش یابد و حال نیز معلومات ما نشان می‎دهد که در مقایسه به سال گذشته، امسال نیز کشت کوکنار زیاد خواهد بود."

گزارش سیگار در حال نشر می‎شود که ایالات متحده امریکا برای تغییر وضعیت جنگ در افغانستان روی یک استراتژی جدید کار می‎کند که به مبارزه با مواد مخدر نیز در آن جا داده شده‎است.

پیش از این سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور تائید کرده‎است که مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان موفق نبوده و به‌گفته وی این پدیده حیثیت و اعتبار افغانستان در جهان را صدمه زده‎است.

در گزارش سیگار آمده‎است که ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ میلادی ۸،۶ میلیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر به مصرف رسانده‎است.

هرچند در این گزارش در رابطه به سطح کشت کوکنار در سال ۲۰۱۷ میلادی چیزی گفته نشده‎است، اما به دلیل وضعیت نادرست امنیتی، عملیات نیروهای افغان بر ضد مواد مخدر در شش ماه نخست امسال ۶۰ درصد کاهش یافته‎است.

در همین حال هاشم الکوزی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مشرانو جرگه می‎گوید که بخش اعظم عواید مالی به دست آمده از مواد مخدر تولید شده در افغانستان را قاچاقبران جهانی و مخالفان مسلح به دست می‎آورند.

الکوزی: بخش اعظمی از عواید بدست آمده از مواد مخدر به قاچاقبران جهانی می‎رسد.
الکوزی: بخش اعظمی از عواید بدست آمده از مواد مخدر به قاچاقبران جهانی می‎رسد.

وی افزود:

" در مناطقی که کشت کوکنار صورت می‎گیرد همین مناطق در تصرف طالبان قرار دارند و کشت کوکنار در آن به‌گونه آزاد صورت می‎گیرد. بخش اعظمی از عواید به دست آمده از مواد مخدر به قاچاقبران جهانی می‎رسد و یک فیصدی آن را طالبان به دست می‎آورند که از آن برای خود تجهیزات و مهمات خریداری می‎کنند."

شماری از کارشناسان به این باور اند که تطبیق پالیسی‎های نامؤثر در بخش مبارزه با مواد مخدر منجر شده‎است که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر با گذشت هر سال بیشتر شود.

محمد ظفر معین پیشین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‎گوید، برای به دست آوردن نتیجه مطلوب از مبارزه بر ضد مواد مخدر، از تجارب گذشته باید آموخته شود و با توجه به شرایط موجود پالیسی‎های مؤثری روی دست گرفته شود و به پروژه‎های اقتصادی و انکشافی در دهات نیز اولویت داده شود.

گزارش: عبادالله حنان‌زی

مرتبط

XS
SM
MD
LG