لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

منابع: در نشست مسقط روی ابتکار پاکستان برای گفت‌وگو‌های صلح توافق شده‌است


ششمین دور از گفت‌وگو‌های چهار جانبه با شرکت نماینده‌های افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

جزئیات اندک از این نشستی در پُشت در‌ های بسته نشر شده اما دو مقام در وزارت خارجه پاکستان گفته اند که بحث اصلی به چگونگی دریافت راه‌ها برای ادامه گفت‌وگو‌های صلح افغانستان متمرکز بود.

نام‌های این مقام‌ها گرفته نشده اما آن‌ها به خبرگزاری رویترز گفته اند که در مورد ابتکار پاکستان برای گفت‌وگو‌های صلح توافق شده‌است.

تا هنوز معلوم نیست که از سوی طالبان، کسی به عنوان نماینده در این نشست شرکت کرده باشد اما این گروه دعوت برای اشتراک در نشست مسقط را پیش از این رد کرده بود.

از جانب افغانستان در نشست دیروز، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه و اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان شرکت داشتند.

پاکستان هم تهمینه جنجوعه رئیس دفتر وزیر خارجه‌اش را برای اشتراک در این نشست فرستاد. تا هنوز امریکا و چین در مورد نتیجه این گفت‌وگو‌ها چیزی نگفته اند.

اما عمان چقدر در گفت‌وگو‌های صلح افغانستان با توجه به مداخله‌های فزاینده از جانب همسایه‌های افغانستان می‌تواند نقش مؤثریت داشته باشد؟

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت نقش عمان در سطح منطقه و جهان مؤثر است.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"عمان هم با ایران و هم با امریکا روابط خوب دارد. ما امیدواریم که مسقط یک همکاری منطقه‌یی را در راستای صلح افغانستان به ‌گونۀ مؤثر زمینه‌ سازی کند."

پنج مرتبه گفت‌وگو‌های چهار جانبه در مورد صلح افغانستان در هم شکست زیرا پاکستان به حمایت از تروریزم از جانب کابل متهم شد.

اما حالا وضعیت در مقایسه با گذشته تغییر کرده زیرا رئیس جمهور امریکا با اعلان استراتژی تازه آن کشور در مورد افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را به حمایت گسترده از شورشیان و تروریستان متهم کرد.

رئیس جمهور ترمپ همچنان گفت که در برابر پاکستان، یگانه گزینه همکاری در سرکوب شورشیان است.

حالا مقام‌های پاکستانی از گشایش یک فصل تازه روابط میان کابل و اسلام آباد سخن می‌گویند اما تا هنوز تردید‌ها زیاد اند زیرا حکومت افغانستان همواره گفته که خواهان همکاری عملی پاکستان در کار مبارزه با تروریزم و کشاندن طالبان مسلح به میز مذاکره‌است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG