لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا فردا دوشنبه باهم دیدار می‌کنند


قرار است نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده فردا "دوشنبه" در شهر مسقط پایتخت عمان در مورد صلح افغانستان دیدار کنند.

این دیدار چهارجانبه بیش از دو هفته پس از دیدار جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان انجام می‌شود.

به‌دنبال دیدار اول ماه اکتوبر در کابل، حکومت افغانستان از آغاز فصل تازه میان دو کشور همسایه سخن گفت.

در ماه اگست، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده، پاکستان را به پناه دادن به تروریستان متهم کرد و خواهان تغییر فوری رویکرد اسلام‌آباد شد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که استراتژی جدید ایالات متحدۀ امریکا موقف حکومت افغانستان در کار مبارزه با تروریزم را تقویت بخشیده‌است.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

مستغنی در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که دیدار چهارجانبه در عمان چقدر مؤثر خواهد بود، چنین گفت:

"وقتی تأکید بر وجود پناهگاه‌های امن و مراکز امن برای آموزش، تجهیز و تمویل گروه‌های تروریستی در قلمرو پاکستان و همچنان حمایت از این گروه‌ها از جانب دولت پاکستان در این استراتژی آمده، ما باور داریم که از هر زمان دیگری حالا فرصتش رسیده که پاکستان در امر مبارزه با گروه‌های مختلف تروریستی و بیرون راندن‌شان از قلمرو خود گام بردارد."

در دیدار روز دوشنبه در مسقط، قرار است نماینده‌گان شورای عالی صلح افغانستان هم اشتراک کنند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین‌المللی این شورا دیشب در صحبت با رادیو آزادی نقش عمان را مؤثر توصیف کرد و افزود:

"عمان هم با ایران و هم با امریکا روابط خوب دارد. ما امیدواریم که مسقط یک همکاری منطقه‌یی را در راستای صلح افغانستان به‌گونۀ مؤثر زمینه‌سازی کند."

این بار فقط محل دیدار تغییر کرده‌است.

افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در اول‌های سال ۲۰۱۶ نخستین نشست‌شان را به هدف زمینه‌سازی برای گفت‌و‌گوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در اسلام‌آباد انجام دادند، ولی این دیدار‌های پیاپی در کابل و اسلام‌آباد حتی پس از پنج بار هم نتوانست در مذاکرات رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان را بگشاید.

حکومت افغانستان، شورای عالی صلح و شماری از حلقه‌های سیاسی در کابل پاکستان را متهم می‌کنند که به وعده‌های خود در قبال آوردن طالبان به میز مذاکره صلح وفا نکرده‌است.

اسلام‌آباد در گذشته این اتهام‌ها را رد کرده و مدعی شده که از صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

مایکل کوگلمن پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن در واشنگتن است.

مایکل کوگلمن پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن
مایکل کوگلمن پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن

او در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی دو مانع اصلی را در تلاش‌های مصالحۀ در افغانستان برجسته ساخت.

او گفت:

"یکی پاکستان است. باوجود پیام‌های عمومی مبنی بر اینکه این کشور واقعاً خواهان روند صلح است، هیچ نشانۀ نیست که پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکره از نفوذ کافی خود بر این گروه استفاده کرده باشد. و بزرگترین مشکل دیگر خود طالبان هستند. به وضاحت و تأکید می‌گویم، تا زمانی که طالبان در میدان جنگ از قوت برخوردار باشند، هیچ انگیزۀ برای دست کشیدن از جنگ و مصالحه با حکومت افغانستان نخواهد داشت."

اما، هم مقام‌های افغان و هم مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده گفته‌اند که طالبان نمی‌توانند از راه نظامی پیروز شوند و باید به روند صلح بپیوندند.

در میان تردیدها و امیدواری‌ها، اکنون دیده شود که تلاش‌های چهارجانبۀ تازه در شهر مسقط عمان خواهد توانست دروازۀ گفت‌و‌گوهای رو در رو میان نماینده‌گان حکومت افغانستان و طالبان را بگشاید یا نه؟

XS
SM
MD
LG