لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

مشرانو جرگه خواهان بررسی موضوع کمک روسیه با طالبان از سوی حکومت شد


مشرانو جرگه افغانستان خواهان بررسی جدی موضوع کمک روسیه با طالبان مسلح از سوی حکومت افغانستان شد.

اعضای مشرانو جرگه در نشست روز سه شنبه این جرگه گفتند، در صورتی‎که این موضوع واقعیت داشته باشد باید با جامعه جهانی در میان گذاشته شود.

رنا ترین یک عضو این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه گفت، اگر موضوع کمک روسیه با طالبان حقیقت داشته باشد باید به سطح جهانی مطرح شود.

وی افزود:

"این پولی است که در ریختن خون افغان‎ها به مصرف می‎رسد بنا توقع من از رهبران حکومت این است که تا این موضوع را با جدیدت بررسی کند و در صورت که حقیقت داشته باشد به جامعه جهانی معرفی شود جلو آن از همین اکنون گرفته شود تا دیگر سبب ریختن خون افغان‎ها نشود."

این در حالیست که به تازه‎گی روزنامه لندن تایمز به نقل از مسئول مالی طالبان مسلح نوشته‎است که روسیه از ۱۸ ماه گذشته ماهانه ۲،۵ میلیون دالر از درک تیل با طلبان کمک کرده‎است.

در این گزارش آمده که این کمک‎ها از طریق برخی از شرکت‎های خصوصی حامی طالبان به آنان صورت گرفته‎است.

پس از اظهارات اکثر اعضای مشرانو جرگه در پیوند به این موضوع فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه گفت که باید وزیر خارجه افغانستان جهت ارائه یی وضاحت در رابطه به مسئله کمک روسیه با طالبان و برخی موضوعات دیگر به نشست مشرانو جرگه فراخوانده شود.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"وزیر و یا مسئولین وزارت خارجه را فرا می‎خوانیم و در رابطه به کمک روسیه که میلیون‎ها دالر است و برخی موضوعات دیگر با وی صحبت می‎کنیم و این‎که چرا این‎ها خاموشی اختیار کرده‎اند."

قبل از این نیز گزارش‎های معتددی در رابطه به موضوع کمک روسیه با طالبان منتشر شده موضوع که بارها از سوی مقامات آن کشور رد گردیده‎است.

این بار نیز سفارت روسیه در کابل با فرستادن اعلامیه یی به رسانه‎ها این موضوع را تکذیب کرده‎است.

حکومت افغانستان هم در عکس العمل با موضوع کمک روسیه با طالبان گفته‎است که کشورها باید با حکومت‎ها روابط تامین کنند نه با گروه‎های تروریستی.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد می‎گوید:

"ما به سطح منطقه و جهان از دوستان و شرکای ما همیشه خواسته‎ایم که هرنوع روابط شان باید با حکومت افغانستان باشد چون گروه‎های تروریستی از افغانستان نماینده‎گی نمی‎کند."

با این همه ودیر صافی آگاه امور سیاسی می‎گوید روسیه نمی‎خواهد تا امریکا در افغانستان حضور داشته باشد و به گفته وی به همین دلیل طالبان مسلح را کمک مالی می‎کند.

وی می‎گوید که در مورد کمک روسیه با طالبان مسلح باید اسناد موثق جمع آوری شده و به جامعه جهانی ارائه گردد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG