لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

تبصره تایمز روی همکاری روسیه با طالبان مسلح


تایمز

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیرش از همکاری روسیه با طالبان نوشته‎است.

به نوشته روزنامه، آوازه‎های در مورد این‎که گویا روسیه طالبان را تجهیز می‎کند از شش ماه به این طرف شنیده می‎شوند ولی این آوازه‎ها مکرراً از سوی کرملین رد شده و هم منتقدین کرملین هیچگاه شواهدی را در زمینه ارائه نکرده‎اند.

ولی به نوشته روزنامه، انتقال نفت به طالبان که آن را یک خزانه دار طالب به نشریه تایمز ارائه کرده، هنوزهم یک معمای مبهم و نگران کننده برای دولت‎های غربی است که خواهان باثبات سازی افغانستان اند.

به نوشته تایمز، در کشوری با ذخایر محدود طبیعی، نفت یک سرمایه است. روسیه ذخایری دارد که می‎تواند هم خود استفاده کند و هم با منفعت زیاد به فروش برساند و کنترول زیربناهای را هم در اختیار دارد که از راه جمهوریت‎های اسبق اش نفت را به افغانستان برساند.

ولی به نوشته روزنامه تایمز سوال این است که چرا؟؟؟

دو شرح در پاسخ به این سوال موجود اند.

یکی این‎که مسکو یک اتحاد غیر رسمی با طالبان را بر اساس مقوله مفید می‎داند که "دشمن دشمن دوست من است". یعنی روسیه داعش را از سوریه تا ولادیووستوک برای خود تهدید می‎داند و طالبان به نوبه خود داعش را، نه تنها متحد خود در روی کار آوردن شریعت اسلامی نمی‎دانند، بلکه این گروه را رقیب خود در قدرت محلی نیز تلقی می‎کنند.

به نوشته تایمز، تضعیف داعش توسط طالبان ارزش چنین خطر بزرگ در کمر بستن یعنی اتحاد روسیه با طالبان را ندارد. به همین سبب انتقال نفت به ساده گی به انتقال پول و سپس تجهیزات به هدف خدشه دار ساختن تلاش‎های غرب در افغانستان مبدل شد.

به نوشته تایمز هر تکتیک برای پوتین به هدف دشوار ساختن زنده‎گی برای سی آی ای که زمانی زنده‎گی را برای روسیه در دهه هشتاد در افغانستان دشوار ساخته بود قابل پذیرش است.

دی آسترالین

روزنامه آسترالیایی "دی آسترالین" نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن به تصاویر گرفته شده از افغانستان توسط ستیف مکوری یک فوتو ژورنالیست معروف امریکایی نوشته‎است.

مکوری همان عکاس است که در سال ۱۹۸۴ عکس شربت گل را گرفته بود، که یکی از بهترین‎های وی و شناخته شده ترین‎های جهان است.

نویسنده مقاله روزنامه دی آسترالین البوم عکس‎های گرفته شده مکوری در افغانستان را مشاهده کرده و نوشته‎است، البوم مکوری ده‎ها تصویر عالی از ۴۰ ساله گذشته افغانستان را دارد. نویسنده از زیبایی عکس یک طفل خاکستری پوش در غزنی یاد کرده‎است که شش سال بعد از عکس شربت گل گرفته شده بود.

نویسنده مقاله دی آسترالین از مکوری پرسیده‎است که آیا افغانستان و افغان‎ها در چهار دهه گذشته تغیر کرده‎اند؟

مکوری گفته‎است بلی، زمانی‎که دنیای افغان‎ها دست ناخورده بود، و نفوذ همسایه هایش کم بود افغان‎ها افغان بودند، مثل خود بودند، همه چیز افغانی بود از لباس گرفته تا سیما ولی حال حتی کوچکترین قریه افغانستان انترنت دارد، حال افغان‎ها در مورد قبیله خود می‎دانند، در مورد دستار خود، این و آن خود... جهان است دیگر... جهان چنین شده‎است.

XS
SM
MD
LG