لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

سرور دانش می‌گوید؛ وضعیت معارف افغانستان نا امید کننده‌است


سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که وضعیت معارف نا امید کننده‌است.

سرور دانش که روز چهارشنبه در نشستی سخن می‎زد، گفت که اگر به معارف در کشور توجه بیشتر صورت نگیرد، مشکلات در معارف بیشتر خواهد شد.

آقای دانش که در نشست تحت نام حمایت سکتور خصوصی برای سهم‌گیری و بسیج ملی به منظور کاهش و امحای بی‌سوادی شرکت کرده بود گفت که گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر نشان می‎دهد که معارف در بخش تعلیمات عمومی و سواد آموزی با چالش‎های جدی روبه‌رو است.

سرور دانش
سرور دانش

وی افزود:

"با تأسف باید بگویم که در این اواخر گزارش‎ها در مورد وضعیت معارف به‌طور عموم و تعداد اطفال محروم از مکتب به‌طور خاص نگران کننده‎است و اگر توجه بیشتر نکنیم با یک ناکامی روبه‌رو خواهیم شد."

بر اساس آمار وزارت معارف، ۹ میلیون متعلم مصروف آموزش در مکاتب کشور اند، اما ۳ میلیون کودک دیگر که اکثریت‌شان دختران اند از رفتن به مکتب محروم اند.

افغانستان در جملۀ کشور هایست که بیشترین فیصدی بی‌سوادی را دارا است یعنی ۶۵ درصد جمعیت یا ده میلیون تن آن بی‌سواد اند.

بر اساس گزارش‎ها، در ۱۶ سال گذشته میلیون‎ها دالر در بخش معارف از سوی جامعه جهانی کمک شده و به مصرف رسیده، اما هنوز هم مشکلات در برابر معارف حل نشده‎است.

نا امنی، مسدود شدن مکاتب، کمبود صنوف درسی، کمبود استادان به ویژه زنان در نقاط دور دست و مواردی دیگر از چالش‎های جدی فرا راه معارف افغانستان است.

همین اکنون به‌گفته مسئولان وزارت معارف، بیش از یک هزار مکتب در سراسر کشور به دلیل نا امنی مسدود شده‎اند.

در همین حال وزارت معارف افغانستان طرح بسیج ملی برای محو بی‌سوادی در کشور را روی دست گرفته‎اند.

پتمن: معارف افغانستان به ریفورم عمیق نیاز دارد.
پتمن: معارف افغانستان به ریفورم عمیق نیاز دارد.

اما شماری از کارشناسان می‎گویند که این طرح کارساز نیست، زیرا مشکلات عمیق در معارف وجود دارد.

صدیق پتمن معین پیشین وزارت معارف افغانستان به رادیو ازادی گفت:

"اصلاً معارف افغانستان به ریفورم عمیق نیاز دارد که بتواند کیفیت معارف را بلند ببرد مثلاً کیفیت در شهرهای کشور رشد کرده، اما در ولسوالی‎ها نه کمیت است و نه کیفیت."

آقای پتمن گفت که تا زمانی‎که مشکلات به‌طور اساسی شناسایی نشود و بودجه کافی از سوی حکومت برای رفع آن در نظر گرفته نشود، وضعیت معارف بهبود نخواهد یافت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG