لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

وزارت معارف: برای سواد آموزی و حرفه نصاب تعلیمی و کتاب‌های جدید تهیه شده‌است


وزارت معارف افغانستان می‌گوید، برای سواد آموزی همراه با حرفه، نصاب تعلیمی و کتاب‌های جدید تهیه کرده‌است.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید، نصاب جدید علاوه بر این که یک شخص را با سواد می‌سازد، یک حرفه را نیز به وی می‌آموزاند و این در اقتصاد خانواده‌های شان مؤثر واقع می‌گردد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف این سخنان را روز سه شنبه در محفل معرفی نصاب جدید معینت سواد آموزی در کابل بیان کرد.

آقای بلخی همچنان گفت، در مرحلۀ آول این برنامه بیست و یک هزار جوان و بزرگسال تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف

​او افزود:

"امیدوار هستم با استفاده از این کتاب‌ها در بخش سواد آموزی علاوه بر این که افراد بی‌سواد ما سواد می‌آموزند همچنان از بخش حرفۀ آن که آموزش می‌بینند در زنده‌گی روزمرۀ شان مؤثر واقع گردد."

وزیر معارف می‌گوید، این نصاب در هشت بخش مانند تجارت شخصی، زنبور داری، مرغداری، تولید لبنیات، خیاطی، خدماتی صحی و کمک‌های اولیه، پرورش ماهی و کشت سبزیجات آماده می‌شود.

در مرحله اول برنامه، ۴ بخش آن یعنی زنبور داری، مرغداری، تجارت شخصی و تولید لبنیات آغاز می‌گردد.

گفته می‌شود که این برنامه به اساس نظر سنجی که صورت گرفته‌است طرح شده و که با تطبیق آن زمینه و فرصت‌ها کاری برای مردم ایجاد خواهد شد.

به اساس معلومات معنیت سواد آموزی وزارت معارف در حال حاضر، ۱۵ هزار کورس سواد آموزی در سراسر کشور فعالیت داشته که در آن حدود چهار صد و پنجاه هزار تن مصروف آموزش هستند.

سردار محمد رحیمی معین بخش سواد آموزی وزارت معارف که در این نشست حضور داشت گفت، از این میان ۶۵ الی ۷۰ در صد آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

به اساس معلومات وزارت معارف، این برنامه به ابتکار معینیت سواد آموزی این وزارت و همکاری مالی و تخنیکی دفتر یونسکو در کابل تهیه گردیده‌است.

از سوی هم پتریشا مک فیلپس نماینده یونسکو در افغانستان که در این نشست حضور داشت روی مؤثریت و ادامه همکاری هایشان با وزارت معارف تأکید کرد.

پتریشا مک فیلپس نماینده یونسکو در افغانستان
پتریشا مک فیلپس نماینده یونسکو در افغانستان

او افزود:

"باز هم به نماینده‌گی از ادارۀ یونسکو تعهد خود و همکاری‌های خود را یکبار دیگر سریع می‌سازیم و این را تعهد می‌کنیم که با دولت افغانستان همکاری‌های ما ادامه خواهد داشت در قسمت دستیابی به حقوق اساسی بشری یعنی دسترسی به تعلیمات فراگیر با کیفیت و متوازن برای تمام مردم افغانستان."

در عین حال شماری از کارشناسان امور آموزش این کتاب‌ها در کورس‌های سواد آموزی را تا حدی مؤثر دانسته اما می‌گویند، کاریابی برای فارغین این کورس‌ها بسیار مشکل می‌باشد.

عبدالمجید پردیس یکتن از استادان پوهنتون افغانستان می‌گوید، در حال حاضر برای صدها لیسانس ماستر و کسانیکه از کورس‌های حرفه‌ای فارغ می‌شوند زمینه کاری مساعد نیست و حکومت باید برای حل مشکل آنان اقدام جدی نماید.

XS
SM
MD
LG