لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۲

نگرانی شماری از نهادهای جامعه مدنی در مورد حملات اخیر و انتقاد آن‌ها از حکومت!


رویداد‌های اخیر امنیتی در افغانستان در کنار مردم شماری از نهاد‌های مدنی را واداشته تا حکومت را به ضعف و ناتوانی متهم کنند.

فدریشن جامعه مدنی افغانستان و شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر روز شنبه در نشست‌های جداگانه خبری در کابل تأکید کردند که مردم دیگر تحمل کشتار‌های جمعی را ندارند و حکومت باید به جای محکوم کردن حملات اقدامات عملی را روی دست گیرد.

صدیق منصور انصاری رئیس فدریشن جامعه مدنی می‌گوید، پیش از این‌که حوادث امنیتی بیشتر گسترش یابد باید مردم و نهاد‌های سیاسی و مدنی بر اساس میکانیزم منظم و سیستماتیک دست به کار شوند.

وی افزود:

"حکومت زیر نام وحدت ملی تحت مدیریت دشمنان بیرونی خود قرار دارد، حکومت در دفاع از کشور و مردم ناکام است و از قلعه‌های جنگی‌اش تماشاگر خونریزی‌های مردم است."

انتقاد‌ها بر حکومت زمانی بالا گرفته‌است که از هفته گذشته به این سو مردم در برخی ولایت‌ها به خصوص پکتیا، غزنی، کندهار، کابل و غور شاهد حمله‌های انتحاری و جنگ‌های خونین بوده‌اند.

ساعت و تسبیح بجا مانده از یک تن از قربانیان حمله انتحاری مسجد امام زمان منطقه دشت برچی شهر کابل
ساعت و تسبیح بجا مانده از یک تن از قربانیان حمله انتحاری مسجد امام زمان منطقه دشت برچی شهر کابل

نهاد‌های مدنی یاد شده می‌گویند، به دنبال حوادث اخیر که در آن صد‌ها تن کشته و زخمی شدند باید مسئولان نهاد‌های امنیتی و استخباراتی که در وظایف‌ شان کوتاه آمده‌اند برکنار و به سارنوالی معرفی شوند.

در این حال شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر می‌گوید، حکومت وحدت ملی توانایی کنترول وضعیت کنونی را ندارد و باید حکومت به مردم مراجعه کند.

ریاست جمهوری افغانستان در جواب به این انتقاد‌ها می‌گوید، در مقایسه با دو سال گذشته حکومت افغانستان حالا در موقف خوبی قرار دارد و نظامیان افغان در میدان‌های جنگ توانسته اند مخالفان مسلح دولت را شکست دهند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، حکومت برای جلوگیری از حمله‌های مخالفان مسلح دولت، تدابیری دارد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"ما در برابر یک جنگ تحمیلی قرار داریم، ۲۰ گروه تروریستی در کشور می‎جنگند، در برخی نقاط یک وضعیت صد درصد نورمال و عادی نیست، ولی دشمن در هیچ نقطه توانایی تصرف و حفظ اراضی را ندارد، صرف برخی مساجد و مردم ملکی را هدف قرار می‌دهد که در این قسمت حکومت تدابیر لازم را دارد."

اما انتقاد نهاد‌های مدنی این است که حکومت و جامعه جهانی چرا نمی‌توانند تا جلو حمله‌های مخالفان مسلح دولت را بگیرند.

ریاست جمهوری می‌گوید، برخی کشور‌های منطقه و گروه‌های مختلف منفعت خود را در جنگ می‌بینند و نیرو‌های امنیتی افغان همه روزه برای حفاظت از تمامیت ارضی این کشور قربانی می‌دهند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG