لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

تیلرسن: داعش در عراق شکست خورد ملیشه‌های ایرانی باید به خانه برگردند


رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا می‌گوید وقت آن است که ملیشه‌های حمایت شده از سوی ایران و مشاورین ایرانی آن‌ها که در شکست داعش در عراق سهیم بودند، به خانه‌های شان برگردند.

آقای تیلرسن دیروز در ریاض در یک کنفرانس خبری گفت، حال که جنگ علیه داعش به پایان‌اش نزدیک شده‌است ملیشه‌های ایرانی که در عراق اند نیاز به برگشت به خانه‌های شان دارند.

وی گفت:

"یقیناً که جنگجویان خارجی در عراق باید به خانه‌های شان برگردند و مردم عراق را بگذارند کنترول کشور خود را دوباره به دست آورند."

این اظهارات وزیر خارجۀ امریکا بعد از یک جلسه افتتاحیه کمیته همآهنگی عربستان سعودی - عراق و دیدار با رهبران این دو کشور ایراد شد.

عربستان سعودی و عراق که بعد از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰ توسط صدام حسین روابط تیره داشته اند، در تلاش بهبود روابط و از میان برداشتن تضادهای شان بوده‌اند.

آقای تیلرسن همچنان از کشورها مخصوصاً کشورهای اروپایی خواست معاملات تجارتی‌شان با سپاه پاسداران انقلاب ایران را خاتمه دهند.

سپاه پاسداران نقش مهم در اقتصاد ایران دارد و در آغاز این ماه در لیست تروریستان ایالات متحده شامل شد.

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

تیلرسن گفت:

"ما امیدواریم که شرکت‌های اروپایی، کشورها و دیگران در نقاط مختلف جهان با ما در حالی بپیوندند که ما یک ساختار تحریماتی را برای بعضی فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب ایران که بی‌ثباتی و ویرانی را در منطقه دامن می‌زند، ایجاد می‌کنیم."

دیدار تیلرسن از کشورهای خلیج بخشی از تلاش‌های ادارۀ رئیس جمهور ترمپ برای منزوی ساختن ایران و جلوگیری تهران از گسترش نفوذش در شرق میانه و فراتر از آن است.

XS
SM
MD
LG