لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

اظهارات تیلرسن در مورد ملیشه های ایرانی در عراق و واکنش ظریف در زمینه!


رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا حین سخنرانی در شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق در ریاض.
رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا حین سخنرانی در شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق در ریاض.

رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا گفته است، وقت آن رسیده که ملیشه‌های شیعۀ تحت حمایت ایران در عراق به کشور خود بروند.

تیلرسن که سرگرم دیدار از منطقه است، در یک نشست خبری مشترک با عادل جبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی دیروز یکشنبه ۳۰ میزان در ریاض گفت، اکنون که جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به پایانش رسیده، ملیشه‌های ایرانی که در عراق هستند باید به کشور‌شان برگردند.

وزیر خارجۀ امریکا دیروز یکشنبه ۳۰ میزان به ریاض رسید و در شورای هماهنگی میان عربستان سعودی و عراق اشتراک کرد.

حیدر عبادی صدراعظم عراق حین سخنرانی در شورای هماهنگی میان عربستان سعودی و عراق در ریاض
حیدر عبادی صدراعظم عراق حین سخنرانی در شورای هماهنگی میان عربستان سعودی و عراق در ریاض

هدف از این اجلاس نادر که توسط حیدر عبادی صدراعظم عراق گشایش یافت، بهبود روابط میان ریاض و بغداد به دنبال سال‌ها تنش خوانده شده‌است.

به اساس گزارش‌ها، او به ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و حیدر عبادی صدراعظم عراق گفت که مشارکت نو پا میان آنان امیدواری‌ها برای بازسازی عراق را افزایش داده و نیز به شکل از اشکال از نفوذ به گفتۀ تیلرسن غیر مؤثر ایران هم در داخل عراق جلوگیری خواهد کرد.

تیلرسن تلاش می‌کند تا حمایت بیشتری کشورهای عربی را برای منزوی ساختن ایران جلب کند، چیزی که در واقع بخشی از استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا است.

تیلرسن گفت که ملیشه‌های تحت حمایت ایران باید از عراق خارج شوند و این‌که مردم عراق باید کنترول وضعیت را دوباره در دست گیرند.

بسیاری از ملیشه‌های خارجی موجود در عراق، نیروهای تحت حمایت ایران هستند، مثل نیروهای قدس که یک شاخۀ از سپاه پاسداران نقلاب ایران اند.

از سوی دیگر، به اساس گزارش‌ها، ایران شماری از شیعه‌ها را از برخی از کشورها مثل افغانستان و پاکستان استخدام کرده و به جنگ فرستاده‌است.

  • عکس العمل ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در تویترش در پاسخ به سخنان تیلرسن گفته‌است که اگر ایران قربانی نمی‌داد، اکنون داعش در بغداد حکومت می‌کرد.

ظریف تقاضای برگشتن ملیشه‌ها از عراق را بی‌جا عنوان کرده و مدعی شده که همین نیروهای خارجی در عراق در برابر داعش جنگیده و ازین کشور دفاع کرده‌اند.

قرار است، تیلرسن پس از دیدار از عربستان سعودی و قطر به پاکستان و هند هم سفر کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است، قرار است تیلرسن روز جمعه به واشنگتن باز گردد.

XS
SM
MD
LG