لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

تیلرسن: از پاکستان می‌خواهم تا از حمایت تروریستان دست بردارد


رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا حین سخنرانی در یک نشست خبری در کابل.
رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا حین سخنرانی در یک نشست خبری در کابل.

وزیر خارجه امریکا می‌گوید، در سفر امروز سه شنبه «۰۲ عقرب ۱۳۹۶» به پاکستان، پیشنهاد مشخصی را با مقام‌های آن کشور مطرح خواهد کرد که از حمایت طالبان دست بردارند.

رکس تیلرسن در جریان سفرش به افغانستان گفت که روابط امریکا با پاکستان مشروط به همکاری‌های آن کشور در پروسه صلح افغانستان خواهد بود.

تیلرسن ارشد ترین مقام اداره فعلی امریکا است که از پاکستان امروز دیدن می‌کند.

وزیر خارجه امریکا پس از سفرش به افغانستان و دیدار با رهبران و مقام‌های ارشد افغان، امروز به اسلام‌آباد می‌رود و با مقام‌های ارشد پاکستانی دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه امریکا در یک سفر از قبل اعلان ناشده به کابل آمده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:26 0:00

رکس تیلرسن پس از دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی و سایر مقام‌ها در کابل، در یک نشست خبری گفت که هدف استراتژی امریکا همین است که پاکستان از حمایت طالبان و گروه‌های تروریستی دست بردارد.

وی افزود:

"ما خیلی درخواست مشخصی از پاکستان داشته ایم تا آن‌ها از حمایتی که برای طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در آن کشور فراهم می‌کنند، دست بردارند. طوریکه گفته ایم، در تمامی استراتژی، این شرط‌‌ها در اولویت قرار دارند. بناءً روابط ما با پاکستان بر اساس اقدام آن‌ها در مواردی که برای ما مهم است، مشروط خواهد بود."

وزیر خارجه امریکا همچنان افزود که کشاندن طالبان به میز مذاکره توسط پاکستان نیز در شرط‌های واشنگتن با اسلام‌آباد شامل است.

به‌گفته رکس تیلرسن، پاکستان نیاز دارد تا با چشمان باز به وضعیت و آن گروه‌های تروریستی ببیند که در آن کشور فعالیت دارند یا در پناهگاه‌های امن به سر می‌برند.

وزیر خارجه امریکا که دیروز دوشنبه «۰۱ عقرب ۱۳۹۶» در یک سفر غیر منتظره وارد افغانستان شد در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی گفت که کشورش با تمامی نیرو جهت تطبیق استراتژی جدید آن کشور، کار خواهد کرد و در این زمینه تعهد لازم دارد.

در این دیدار رئیس جمهور غنی گفت که استراتژی جدید امریکا تغییر مثبتی را در منطقه ایجاد کرده و شریکان باید در قبال این استراتژی مسئولیت‌شان را به‌گونۀ صادقانه انجام دهند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه هم در دیدار با وزیر خارجه امریکا در مورد استراتژی جدید امریکا گفت که باید کشورهای منطقه، اهمیت تغییر محیط را درک کنند و به‌خاطر تأمین صلح و ثبات و رفاه اقتصادی به کار مشترک بپردازند.

وزیر خارجه امریکا که چند ساعت محدود را در کابل و بگرام سپری کرد در دیدار با مقام‌های ارشد افغان گفت، با برقراری صلح افغانستان اطمینان حاصل خواهد شد که پاکستان نیز آینده با ثبات خواهد داشت.

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا حین ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کابل
رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا حین ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کابل

وی از حمایت درازمدت امریکا در مورد افغانستان اطمینان داده گفت:

"رئیس جمهور ترمپ این را واضح ساخت که ما تا زمانی در اینجا خواهیم ماند که از پروسه صلح و ثبات اطمینان حاصل شود. این یک تعهد غیر محدود نیست رئیس جمهور به وضاحت گفت که یک تعهد با چک سفید هم نیست."

رئیس جمهور امریکا در ۲۳ ماه اگست، استراتژی نو برای افغانستان و جنوب آسیا را اعلان کرد.

دونالد ترمپ آن زمان گفت پاکستان به گروه‌های تروریستی پناه داده و آن‌ها در افغانستان بالای نیرو ها، غیر نظامیان و منافع امریکا حمله می‌کنند.

ترمپ همچنان از هند خواست تا در پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌یی برای ثبات افغانستان سهم‌گیری بیشتر کند.

در همین مورد قرار است رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا پس از پاکستان به هند سفر کند و در آن‌جا درخواست رئیس جمهور دونالد ترمپ را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی هند با افغانستان تکرار کند.

امریکا پارسال فروش جت‌های جنگی «F16» را همراه با کمک‌های نظامی‌اش به پاکستان خیلی محدود ساخت.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا چندی پیش گفته بود، اگر پاکستان موضع‌اش را تغییر ندهد، کمک‌های واشنگتن با آن کشور قطع خواهد شد.

آقای تیلرسن دیروز در همین مورد گفت، امریکا در کنار افغانستان نگران ثبات آینده پاکستان است.

او افزود بار دیگر مشروط بودن روابط و کمک‌ها را به مقام‌های پاکستانی واضح خواهد ساخت.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG