لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

آرین یون: رئیس جمهور غنی باید با قاطعیت با مقامات پاکستانی گفت‌وگو کند


شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه تأکید می‌کنند که رئیس جمهور اشرف غنی در سفرش به پاکستان در رابطه به صلح و مبارزه با تروریزم با آن کشور با قاطعیت گفت‌وگو کند.

آرین یون یک عضو این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آقای غنی باید با جدیت به مقام‌های پاکستانی بگوید که بخاطر تأمین صلح و امنیت در منطقه، از حمایت گروه‌های تروریستی دست بردارند.

آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان
آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"حکومت افغانستان باید فشار شدیدی را بر پاکستان وارد کند و از فرصت پیش آمده استفاده کرده و از پاکستان بخواهد تا از حمایت گروه‌های تروریستی دست بکشد و در آوردن امنیت و صلح در افغانستان با حکومت این‌کشور همکاری صادقانه کند و سیاست دوگانه‌اش را کنار بگذارد."

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد روز جمعه به رادیو آزادی گفته که قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در سفرش یکشنبه گذشته به کابل، از رئیس جمهور اشرف غنی دعوت کرده تا از کشورش دیدن کند و آقای غنی این دعوت را پذیرفته است.

اما در باره تاریخ این سفر جزئیات داده نشده‌است.

از آغاز کار حکومت وحدت ملی رئیس جمهور غنی تا اکنون دو بار به پاکستان سفر کرده‌است، اما به باور برخی‌ها این سفرها دستآوردی به همراه نداشته اند.

حدود یک و نیم ماه قبل هنگامی که رئیس جمهور دونالد ترمپ استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا را اعلام می‌کرد، هشدار داد که کشورش در برابر پناهگاه‌های امن تروریستان در پاکستان خاموش نخواهد نشست.

همچنان اخیراً جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا گفت که ادارۀ استخبارات پاکستان با گروه‌های تروریستی ارتباط دارد و هنوز هم تروریستان در آن‌کشور پناهگاه‌ها دارند.

در پاسخ آصف غفور سخنگوی نظامیان پاکستان به روز پنجشنبه پذیرفته که اداره استخبارات آن‌کشور با تروریستان ارتباط دارد اما تأکید کرده که کشورش از این گروه‌ها حمایت نمی‌کند.

از سوی هم شماری از آگاهان روابط بین‌المللی می‌گویند پس از افزایش فشارها بخصوص از سوی امریکا، مقام‌های پاکستان مجبور شده‌اند به کابل بیایند و از رئیس جمهور غنی نیز برای آمدن به آن کشور دعوت کنند.

انتظار خادم یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت نسبت به سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان خوشبین است اما تأکید کرد که باید از فرصت پیش آمده به نفع افغانستان سود برده شود.

انتظار خادم آگاه مسایل سیاسی
انتظار خادم آگاه مسایل سیاسی

وی افزود:

"این سفر رئیس جمهور به پاکستان را بسیار مهم می‌دانم اما مشروط بر این که جهانیان به ویژه امریکا و حکومت افغانستان مسئولیت‌های خود را ادا کنند در غیر آن این سفر نتیجه نخواهد داشت اما باید از این سفر استفاده اعظمی صورت بگیرد."

این در حالیست که پیش از این حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در دوران ۱۳ سال حکومت اش، ۲۱ بار به پاکستان سفر کرد، اما گفته می‎شود که این سفرها نتایج ملموسی در پی نداشته اند.

دیده شود که رئیس جمهور اشرف غنی چه زمانی به پاکستان می‎رود و سفرش با چه دستآورد‌های به همراه خواهد بود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG