لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

«هلیکوپتر ها، طیارات F-16 و بی پیلوت در لست 56 صفحه یی پاکستان»


آژانس خبری رویترز به نقل از مقامات پاکستانی و امریکایی گزارش می دهد:
پاکستان یک لست به اصطلاح دلخواه خودش که درآن همکاری اتمی، طیارات بی پیلوت و هلیکوپتر ها شامل است، را قبل ازمذاکرات به واشنگتن تسلیم داده است.
در این سند پنجاو شش صفحه ای اسلام آباد که قرار است بروز چهارشنبه و پنجشنبه در واشنگتن روی آن بحث ومذاکره شود، اولویت های دیگر مانند نیازمندی های آب وانرژی پاکستان نیز شامل می باشد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجهء پاکستان بعد از مذاکره با اعضای کانگرس امریکا به آژانس خبری رویتر گفت:
«مقامات نظامی وملکی پاکستان یک پلان روشن از نیازمندی های این کشور را به مقامات امریکایی ارایه کرده اند.»

به گفتهء آژانس خبری رویترز ، مقامات پاکستانی در مذاکرات شان با مقامات امریکا یی به صراحت گفتند، ما همان تکنالوژی و همکاری اتمی را می خواهیم که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش به کشور هند داده شده است.

سلمان بشیر سکرتر خارجی پاکستان بعداً به خبر نگاران در واشنگتن گفت، هند وپاکستان هردو در جنوب آسیا موقعیت دارند، آنچه برای هند خوب است باید برای پاکستان هم خوب باشد.

ریچارد هولبروک نمایندهء خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در ارتباط تقاضای پاکستان به یک گروپ از خبر نگاران گفت:
«ما آنچه را که دوستان ما می گویند با علاقه مندی کامل می شنویم. اما خانم کلنتن وزیر خارجهء امریکا راجع به تقاضای پاکستان در موردهمکاری اتمی گفت، ترتیب ومقدمات با کشورهند بعد از سال ها، سال ها مذاکره اتخاذ شد.»

وزیر خارجهء امریکا در یک مصاحبه با تلویزیون اکسپرس پاکستان گفت:
«من فکر می کنم در مورد موضوع انرژی قدم های عاجل می تواند برداشته شود تا ظرفیت منابع انرژی پاکستان بالا برده شود. »

مقامات امریکایی گفته اند:
« بحث روی معامله همکاری اتمی، ایجاب می نماید تا توافق تاییدی 46 کشورگروپ تهیه کننده اتمی وهم چنان موافقهء کانگرس که یک روند طولانی با کشور هند بود گرفته شود.»

غوغا ها واتهامات که علیه عبدالقدیر خان پدراتمی پاکستان مبنی برانتقال تکنالوژی محرم اتومی به عراق وایران وجود دارد، احتمالا واشنگتن را درمورد تقاضای همکاری اتمی با پاکستان محتاط سازد. اما انتظار می رود چندین موافقت نامه، میان پاکستان وایالات متحده امریکا در باره پروژه های سرک سازی، انرژی و آب به امضا برسد.

خانم کلنتن وزیر خارجه امریکا گفت:
«پاکستان یک متحد کلیدی ما در مبارزه علیه القاعده وتامین ثبات در افغانستان می باشد.»

اما فلیپس کرولی معاون وزارت خارجه امریکا گفت:
«روابط ما رشد می کند و توسعه می یابد. ما در روابط خود کوشش می کنیم بدانیم ضرورت پاکستان چیست وچه چیز برای پاکستان مهم است. ما میخواهم به یافتن طریقهء توسعهء اثر متقابل پاکستان وسایر کشور ها در منطقه ادامه دهیم.»

قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت:
«امید وارم روابط ما استحکام پیداکند، چنان چه روابط ما در ماه های اخیر وبعد از دستگیری رهبران طالبان بهبود یافته است.»

واشنگتن در نظر دارد کمک های نظامی خودرا به پاکستان بیشتر سازد.
چنانچه وزارت دفاع امریکا در ماه جنوری اعلان کرد، واشنگتن در نظردارد، دوازده طیارهء اکتشافی غیر مسلح بی پیلوت را به پاکستان بدهد.

در اوایل سال جاری واشنگتن هم چنان تحویل دهی هژده طیاره اف شانزده وهزاران بسته بمب های رهنمایی شده توسط لایزررا به پاکستان تصویب کرد، اما در تقاضای جدید پاکستان، تحویل دهی طیارات مسلح بی پیلوط ، از نوع که امریکایی ها در سرحدات پاکستان ازان استفاده می کنند نیز شامل است.
XS
SM
MD
LG