لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

وزیر خارجه امریکا در دهلی جدید با صدراعظم هند ملاقات می‌کند


رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا حین سخنرانی در دهلی جدید.
رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا حین سخنرانی در دهلی جدید.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا امروز چهارشنبه «۰۳ عقرب ۱۳۹۶» در دهلی جدید با صدراعظم هند نریندرا مودی ملاقات می‌کند.

این اولین دیدار رسمی آقای تیلرسن از جنوب آسیا در حالی است که دو دموکراسی بزرگ جهان هند و ایالات متحده در برابر نفوذ رو به افزایش چین در آسیا، خواهان گسترش روابط تجارتی و استراتژیک اند.

آقای تیلرسن دیشب بعد از آن وارد هند شد که رقیب هند، پاکستان را یک متحد نزدیک امریکا در منطقه پُر آشوب جنوب آسیا به شمول افغانستان خواند.

دیدار تیلرسن از منطقه، یک هفته بعد از آن صورت می‌گیرد که وی در واشنگتن در یک سخنرانی از خواست کشورش به عمیق ساختن همکاری‌های جدی با هند سخن گفت، کشوری که امریکا آن را به حیث شریک عمده خود در برابر نفوذ منفی چین در آسیا می‌داند.

الیس ویلز یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
الیس ویلز یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

الیس ویلز یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا در یک بلاگ یا یاداشت انترنتی نوشته است:

"این دیدار تیلرسن نمی‌توانست در یک فرصت مناسب‌تر از این برای روابط هند و امریکا صورت گیرد، در حالیکه ما از هفتادمین سالگرد روابط بین دو کشور تجلیل می‌کنیم، با اشتیاق زیاد منتظر میزبانی مشترک اجلاس جهانی متشبثین هستیم که در ماه آینده در شهر حیدر آباد هند دایر می‌شود."

تیلرسن در گذشته زمانی‌که رئیس ایکسون موبایل بود از نقاط زیاد هند دیدن کرده بود، ولی در اولین دیدار رسمی‌اش به حیث دیپلومات ارشد اداره رئیس جمهور ترمپ، دیشب با مشاور امنیت ملی هند اجیت دوال ملاقات کرد.

وی ساعاتی قبل از ملاقات با صدراعظم مودی با همتای هندی‌اش سوشما سواراج ملاقات کرد.

هند سریعاً در حال رشد، بازار عمده برای ایالات متحده‌است و تجارت دو جانبه میان دو کشور سال گذشته به حدود ۱۱۵ میلیارد دالر بالغ شده بود و دو کشور امیدوار اند آن را تا سال ۲۰۲۲ به ۵۰۰ میلیارد دالر برسانند.

روابط دفاعی دو کشور نیز در حال افزایش است.

شرکت‌های سلاح‌سازی "لاکهید مارتین" و "بوینگ" امریکایی خواهان احداث کارخانه‌های تولیدی در هند اند که یقیناً در دیدار امروز تیلرسن و مودی روی تقویت روابط تجارتی و دفاعی میان دو کشور صحبت می‌شود.

XS
SM
MD
LG