لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

ارگ از توافق برای برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، امریکا و هند استقبال کرد


پیشنهاد وزیر خارجه هند برای برگزاری نشست سه جانبه میان افغانستان، امریکا و هند مورد تائید، حمایت و استقبال حکومت افغانستان قرار گرفته است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به دنبال آن‎که وزیر خارجه هند از توافق برای برگزاری این نشست خبر داد، گفت که اجلاس سه جانبه خیلی‎ها مهم خواهد بود.

آقای آزاد دیشب به رادیو آزادی گفت هند از شریکان خیلی مهم افغانستان و امریکا به شمار می‎رود که در منطقه از اهمیت و نقش سازنده برخوردار است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

بنا به گفته آقای آزاد، برگزاری نشست سه جانبه برای سه کشور یعنی افغانستان، هند و امریکا و همچنان منطقه خیلی موثر خواهد بود.

او افزود:

"هند همیشه نقش مهم داشته‎است و نه تنها که دوست استراتژیک افغانستان به شمار می‎رود، بلکه در منطقه یک کشور مهم است. پالیسی خارجی هند و روابط استراتژیکش با افغانستان، این را نشان می‎دهد که برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان نقش مهمی خواهد داشت."

این اظهارات معاون سخنگوی ریاست جمهوری در حالی صورت می‎گیرد که از چند روز به این سو سلسله سفرهای مقام‎های افغان و امریکایی به هند ادامه داشته‎است.

رئیس جمهور اشرف غنی روز سه شنبه در هند با مقام‎های آنکشور روی روابط مشترک و مبارزه با تروریزم گفت و گو کرد و سپس رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا دیروز با نرندرا مودی صدراعظم هند روی مسئله افغانستان بحث‎های داشت.

در دیدار تیلرسن با مودی، بیشتر روی آوردن صلح و ثبات در افغانستان، نابودی تروریزم و پناهگاه‎های امن شورشیان گفت و گو شد.

با آنکه جزئیات اندک از این گفت و گوها نشر شده، وزارت خارجه هند می‎گوید صدراعظم این کشور و وزیر خارجه امریکا تاکید کردند که همکاری‎های دهلی نو و واشنگتن نه تنها به نفع دو جانب بلکه برای ثبات و امنیت تمامی منطقه مهم خواهد بود.

دیدار تیلرسن با مودی
دیدار تیلرسن با مودی

پیش از این سوشما سواراج وزیر خارجه هند در دیدار با همتای امریکایی اش رکس تیلرسن گفته بود به توافق رسیده‎اند که یک نشست سه جانبه میان هند، امریکا و افغانستان برگزار شود.

در کابل نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید در گفت و گوهای پیشرو، موضع حکومت افغانستان همین خواهد بود که پروسه صلح تحت رهبری افغان‎ها پیش برده شود.

او افزود:

"به دنبال پروسه کابل، نه تنها هند بلکه کشورهای منطقه و همسایه و همچنان تمامی کشورهای جهان از اعضای ناتو گرفته تا کشورهای غربی، از این موضع حکومت افغانستان حمایت کرده‎اند که پروسه صلح تحت رهبری افغان‎ها و مالکیت افغان‎ها پیش برده شود."

با تاکیدهای افغانستان، امریکا، هند و سایر کشورها، تا هنوز پروسه صلح افغانستان، دستاورد بزرگی برای کشاندن طالبان مسلح به میز مذاکره نداشته‎است.

در این مورد پاکستان متهم شده که کار بزرگ و قابل توجه انجام نداده‎است.

وزیر خارجه امریکا پیش از آنکه به اسلام آباد برود، در افغانستان گفت که آینده روابط کشورش با پاکستان مشروط به این است که اسلام آباد نقش موثری در پروسه صلح افغانستان داشته باشد و همچنان به تقاضاهای امریکا در مبارزه با تروریزم به درستی عمل کند.

به دنبال آن خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در صحبت با بی بی سی گفت بی اعتمادی بزرگی میان کشورش با امریکا روی بحران افغانستان وجود دارد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG