لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

نماینده ویژه اتحادیه اروپا: با پاکستان در رابطه به صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کنم


نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید برای ایجاد یک اجماع منطقه‌یی به هدف تأمین صلح در این کشور تلاش می‌شود.

اتحادیه اروپا بر اساس استراتژی جدید اش تلاش می‌کند تا به میان آوردن یک اجماع در منطقه، راه برای تأمین صلح در افغانستان جستجو کند.

رولاند کوبیا نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت وی تلاش می‌کند تا با کشورهای همسایه و منطقه گفت‌وگو کند تا از این طریق ثبات در افغانستان تأمین شود.

رولاند کوبیا
رولاند کوبیا

او افزود:

"من با تمامی همکاران در منطقه، همسایه‌های افغانستان و همچنان کشورهای که دورتر واقع اند، کشورهای که می‌توانند نقاط مثبت ایجاد کنند و به برخی پالیسی‌های شان بازنگری کنند تا افغانستان به یک محل امن مبدل شود، مشوره خواهم کرد، همچنان در موارد غیر سیاسی در رابطه به افغانستان نیز با آنان گفت‌وگو خواهم کرد."

آقای کوبیا گفت وی با پاکستان نیز در رابطه به صلح افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد و تأکید نمود که تأمین ثبات در افغانستان به نفع تمامی کشورهای همسایه و منطقه است.

اتحادیه اروپا اخیراً رولاند کوبیا را به حیث نماینده ویژه این اتحادیه و پیری مایدون را به سمت سفیر و رئیس هیئت اتحادیه اروپا برای افغانستان تعیین کرده است.

در استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان که حدود یک و نیم ماه قبل تصویب شد، صلح و ثبات، امنیت منطقوی، دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر، اقتصاد، برنامه‌های انکشافی و زیربنایی، مهاجرت و حمایت زنان افغان و همکاری دوامدار مسایل اساسی و مهم‌اند.

در این میان شماری از آگاهان روابط بین الملل می‌گویند در صورت موجودیت تضاد منافع میان کشورهای منطقه، اجماع منطقه‌یی به‌وجود آمده نمی‌تواند.

داکتر طاهر هاشمی یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت پیش از آغاز تلاش‌ها برای ایجاد اجماع، باید کشورهای منطقه مورد مطالعه قرار گرفته و عوامل و دولت‌های حامی تروریزم مشخص شوند.

طاهر هاشمی
طاهر هاشمی

او افزود:

"آنان چون تا حد نهایی تضاد منافع دارند از این لحاظ ممکن نیست تایک اجماع منطقوی میان آنان بوجود بیآید، امکان دارد تلاش‌های صورت بگیرد، اما مسئله بسیار مهم این است که قبل از این که این اجماع منطقه‌یی به‌وجود بیآید، یکبار این کشورها مطالعه شوند، در رابطه به مسئله تروریزم موضع گیری کشورهای منطقه متفاوت است."

این در حالیست که پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی تأکید کرده که نیاز به برگزاری یک نشست منطقوی است و یک اجماع منطقوی برای افغانستان بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور افغانستان حدود سه ماه قبل به مجله تایم گفته که یک اجماع منطقوی در سال ۲۰۰۲ میلادی وجود داشت اما به گفته وی در حال حاضر به یک اجماع فعال نیاز است و برای ایجاد آن پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG