لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

عبدالله عبدالله: هبت‌الله و اعضای دیگر طالبان شامل لیست تعزیرات ملل‌متحد شوند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین ملاقات با غیرت عمروف رئیس کمیته وضع تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد، کابل
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین ملاقات با غیرت عمروف رئیس کمیته وضع تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد، کابل

مقامات افغان می‌گویند طالبان عامل کشتار غیر نظامیان افغان اند و ملل‌متحد باید رهبران این گروه را در لیست تعزیرات‌اش شامل سازد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان همین خواست را دیروز یکشنبه هفتم عقرب در دیدار با رئیس کمیته تعزیرات ملل‌متحد ارائه کرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان در مورد این دیدار در صحبت به رادیو آزادی گفت:

"رئیس اجرائیه با رئیس کمیته تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد و دیگر اعضای این کمیته دیدار کرد. در این دیدار رئیس اجرائیه آقای عبدالله پیشنهاد کرد، طالبان که قاتلین مردم افغانستان و تروریست هستند باید رهبر‌ شان ملا هبت‌الله و دیگر اعضای بلندپایه این گروه در لیست تعزیرات شورای امنیت شامل شوند. با این کار از یک سو این گروه ضعیف خواهد شد و از سوی دیگر زمینه گفت‌وگوهای صلح مساعد خواهد گردید."

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

یک منبع حکومتی که نخواسته است نامش افشا شود به رادیو آزادی گفت، غیرت عمروف رئیس کمیته وضع تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد به رئیس اجرائیه اطمینان داد، هر مقامی طالبان را که حکومت افغانستان خواهان شمولیت نام وی در لیست تعزیرات باشد، شامل خواهد کرد.

در صفحه رسمی فیس‌بوک رئیس اجرائیه افغانستان نیز جزئیات دیدار آقای عبدالله با رئیس کمیته وضع تغزیرات شورای امنیت ملل‌متحد ارائه شده و هم روی محدود شدن فعالیت و منابع تمویل گروه‌های تروریستی تأکید شده‌است.

آقای عبدالله در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که میکانیزم نظارت و بررسی شورای امنیت ملل‌متحد باید تقویت شود تا فعالیت‌ تروریستان محدود شده و منابع مالی آن‌ها خشک گردد.

یک سال پیش، رئیس جمهور غنی هم خواهان درج نام ملا هبت‌الله در فهرست سیاه سازمان ملل‌متحد شده بود.

آقای غنی در نومبر سال گذشته در دیدار با یک هیئت کمیته تحریم‌های این سازمان خواسته بود که دیگر گروه‌های تروریستی نیز در این فهرست شامل ساخته شوند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه این را هم گفت که قزاقستان در حال حاضر ریاست کمیته تحریمات شورای امنیت ملل‌متحد را به عهده دارد و قرار است به زودی ریاست دوره‌یی شورای امنیت را نیز عهده دار شود و این موضوع فرصت جدید خواهد بود برای تلاش‌های حکومت افغانستان.

وی افزود:

"در جنوری سال ۲۰۱۸ ریاست شورای امنیت را قزاقستان به عهده می‌گیرد که این امر برای ما خیلی‌ها مفید تمام خواهد شد. هم در نیویارک {از طریق نمایندگی دایمی در ملل‌متحد} و هم در کابل تلاش‎های خود را بیشتر خواهیم کرد تا داعیه مان بیشتر مورد حمایت قرار گیرد. در بحث دیروز هم مطرح کردیم که پاکستان از تروریستان حمایت می‌کند و این یک تجربه ناکام است. پاکستان پندی را که باید از حمایت از تروریستان می‌گرفت، نگرفته است. پس تمام این مسایل شامل بحث‌های ما می‌شود و آن را به پیش می‌بریم."

ایالات متحده نیز روی توقف فعالیت‌های تروریستان تأکید جدی دارد.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا هفته گذشته دیداری از پاکستان داشت و به رهبران آن‌کشور گفت، اگر اسلام‌آباد برای از بین بردن مراکز تروریستان اقدام نکند ایالات متحده در زمینه اقدام خواهد کرد.

ولی خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان حمایت کشورش از تروریستان را رد نموده گفته است، پاکستان به این تقاضای امریکا سر نخواهد گذاشت.

حکومت افغانستان در حالی از کمیته وضع تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد خواهان شامل ساختن نام‌های رهبران طالبان در لیست تحریمات این شورا شده‌است که در حملات خونین طالبان دو هفته پیش ۲۵۰ نظامی و غیر نظامی افغان کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG