لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

فیصله کمیسیون حقیقت یاب در مورد اتهامات بالای رئیس و برخی اعضا ولسی جرگه


سر انجام پس از دوازده روز بررسی، کمیسیون حقیقت یاب ولسی جرگه اتهام‎های اخیر بالای رئیس، معاون اول، رئیس دارلانشا و برخی اعضا و کارمندان ولسی جرگه را تکمیل و فیصله آن را به اعضای این جرگه واضح ساخت.

این کمیسیون حقیقت یاب ولسی جرگه فیصله کرد تا عبدالروف ابراهیمی بیش از ۵ میلیون افغانی را به بودجه ولسی جرگه تحویل دهد.

این کمیسیون همچنان معاون اول ولسی جرگه را بخاطر ورود غیر قانونی به تلویزیون ولسی جرگه ده روز از حضور در جلسات محروم کرده و خواهان معرفی رئیس دارلانشای این جرگه را به لوی سارنوالی گردید.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

عرفان الله عرفان رئیس این کمیسیون در نشست عمومی روز شنبه «۱۳ عقرب» فیصله بررسی‎های شان را در خصوص عبدالروف ابراهیمی رئیس و همایون همایون معاون اول ولسی جرگه این گونه بیان کرد:

"به آقای رئیس پیشنهاد می‎گردد که مبلغ پنجاه و سه لک و نود نو هزار و چهل و پنج افغانی از درک خریداری چهارده مورد اجناس دفتر کاری و مهمان خانه‎اش را دوباره به ولسی جرگه تحویل دهد، آقای همایون معاون اول ولسی جرگه بخاطر ورود غیر قانونی به استدیوی تلویزیون شورا از حضور ده روز پیاپی در جلسات ولسی جرگه محروم شناخته شد."

این کمیسیون همچنان فیصله کرد که خدای نظر نصرت رئیس دارالانشای ولسی جرگه بخاطر خریداری‎های غیر ضروری به قیمت بلند، برکناری برخی کارمندان بدون موجب باید به سارنوالی معرفی گردد.

کمیسیون حقیقت یاب همچنان پیشنهاد کرد تا ختم بررسی‎های سارنوالی وظیفه خدای نظر نصرت به حالت تعلیق در آورده شود.

لالی حمیدزی عضو ولسی جرگه نیز بخاطر ورود غیرقانونی به تلویزیون ولسی جرگه و حمله فزیکی بر گل پاچا مجیدی عضو دیگر این جرگه از پانزده روز و عبیدالله بارکزی بخاطر حمله بر معاون اول ولسی جرگه به مدت ده روز از حضور در جلسات ولسی جرگه محروم گردیدند.

همچنان کمیسیون فیصله کرد تا خانم تبسم سرپرست ولسی جرگه بخاطر قطع نشرات ولسی جرگه در اول میزان امسال به سارنوالی معرفی شود.

جنجال‎ها میان اعضای ولسی جرگه پس از آن اوج گرفت که همایون همایون معاون اول این جرگه رئیس دارالانشای این جرگه را متهم به فساد کرده اسناد مربوط به وی را به سارنوالی فرستاد.

بعدا اتهام فساد برعبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه وارد گردید و این مسئله به یک بحث جنجالی میان وکلا مبدل گردید.

وکلا این اتهامات را لکه ننگ بر ولسی جرگه خوانده و خواهان بررسی آن از سوی یک کمیسیون شدند.

عبدالروف ابراهیمی
عبدالروف ابراهیمی

عبدالروف ابراهیمی پس از ختم فیصله کمیسیون حقیقت یاب گفت که حاضر است تا مطابق به فیصله کمیسیون پول تعین شده را به ولسی جرگه پرداخت نماید.

او افزود:

"مبلغ ۵۴ لک افغانی درست است هرچند این مربوط به امنیت است اگر غفار خان به عهده نمی‎گیرد ما حاضر استیم با احترام به خانه ملت افغانستان پول دیوار استنادی و هر چیز دیگری که است را می‎پردازم."

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه نیز فیصله کمیسیون را عادلانه خواند اما خدای نظر نصرت رئیس دارالانشای این جرگه با فیصله کمیسیون قناعت نکرد.

کبیر رنجبر کارشناس افغان با توجه به یافته‎های کمیسیون حقیقت یاب ولسی جرگه می‎گوید که حالا قضیه جنبه جرمی پیدا کرده و باید از سوی نهادهای عدلی و قضایی تعقیب گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

  • معلومات قبلی:

کميسيون مؤظف حقیقت یاب ولسی جرگه خواهان به تعلیق درآوردن وظيفه خداى نظر نصرت رئيس دارالانشاء و معرفی وی به لوی سارنوالی از بهر دست داشتن در فساد شد.

عرفان الله عرفان نایب منشی و عضو هیئت کمیسیون حقیقت یاب ولسی جرگه با ارائه نتایج گزارش این هیئت گفت آنان فیصله کرده‌اند که عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز باید بیش از ۵۰۰ هزار افغانی را که برای خریداری اجناس غیر ضروری مهمان خانه‌اش هزینه کرده‌است، پرداخت کند.

در همین حال؛ رئیس ولسی جرگه پذیرفت که این پول را می‌پردازد.

از سوی دیگر این هئیت فیصله کرده که همایون همایون معاون اول ولسی جرگه از حضور در نشست‌های عمومی این جرگه تا ۱۰ روز محروم شود.

همایون همایون این قضاوت هئیت کمیسیون حقیقت یاب را نسبت به خودش عادلانه خواند و پذیرفته که در این نشست‌ها حضور نخواهد یافت.

در فیصله این هیئت هم چنان آمده شماری از نمایندگان که نشست عمومی را در روزهای اخیر اخلال کرده‌اند نیز برای ده روز اجازه حضور در نشست‌ها را نخواهند داشت.

XS
SM
MD
LG