لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

اعزام عساکر بیشتر به افغانستان یکی از بحث‌های کلیدی نشست وزرای دفاع ناتو است


نخستین روز نشست وزیران دفاع ناتو امروز چهارشنبه «۱۷ عقرب ۱۳۹۶» در بروکسل پایتخت بلجیم رسماً آغاز می‌شود.

اعزام سربازان بیشتر به افغانستان یکی از بحث‌های کلیدی است.

یک مقام ناتو که خواست نامش افشا نشود، یک روز پیش از آغاز نشست دو روزه، دیروز سه شنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۶» در مقر ناتو به رادیو آزادی گفت که قرار است ۲۷۰۰ نیروی امریکایی و ۸۰۰ نیروی غیر امریکایی برای پیوستن به مأموریت حمایت قاطع ناتو به افغانستان فرستاده شوند، مأموریتی که در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ به هدف آموزش، کمک و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آغاز شد.

این مقام، اما افزود که این ارقام می‌تواند تغییر کند و جزئیات آن فردا پنج‌شنبه «۱۸ عقرب ۱۳۹۶» روشن خواهد شد.

در نشست فردا، دگر جنرال طارق‌شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان و هیئت همراهش نیز اشتراک خواهند کرد.

پیشاپیش، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در جریان یک نشست خبری دیروز از افزایش شمار نیرو سخن گفت:

"نیروهای بیشتری فرستاده خواهند شد. شمار فعلی نیروهای {مأموریت حمایت قاطع} حدود ۱۳۰۰۰ سرباز است، شمار جدید به حدود ۱۶۰۰۰ نفر خواهد رسید. آن‌ها نیروهای افغان را آموزش و مشوره می‌دهند و کمک‌شان می‌کنند. به ویژه، ما بر آموزش نیروهای عملیات خاص افغان تمرکز می‌کنیم، نیروهای که نقش‌شان در جنگ در برابر تروریستان و طالبان بسیار کلیدی بوده و ما آنان را در بخش نیروی هوایی کمک می‌کنیم."

وزیران دفاع ناتو و شریکان‌شان در حالی در مورد وضعیت افغانستان بحث می‌کنند که تحرکات مخالفان مسلح حکومت افزایش یافته‌است.

روز گذشته سه شنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۶» گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش مسئولیت حمله بر تلویزیون خصوصی شمشاد در کابل را به عهده گرفت، رویدادی مرگباری که به‌گفتۀ وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان ۳ کشته و ۲۱ زخمی به جای گذاشت.

با این وصف، ستولتنبرگ گفت که مخالفان مسلح حکومت از جمله طالبان نمی‌توانند از راه نظامی پیروز شوند.

او گفت که نیروهای افغان با شجاعت و عزم راسخ مبارزه کرده‌اند و این که ناتو به تقویت هرچه بیشتر آنان ادامه خواهد داد.

  • تهدید کوریای شمالی

در کنار افغانستان، وزیران دفاع ناتو در مورد ساختار فرماندهی این پیمان نظامی و نیز تهدید از جانب کوریای شمالی بحث می‌کنند.

بحث‌های امروز چهارشنبه، بیشتر روی این متمرکز است که ساختار فرماندهی واحد ناتو به‌طور کامل از توانایی‌های دفع و طرد در داخل کشورهای عضو و نیز برقراری ثبات در بیرون از چهارچوب این پیمان نظامی برخوردار باشد.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو درین مورد بیشتر گفت:

"در این شست، انتظار دارم که وزیران در اصول در مورد یک طرح کلی به عنوان مبنا برای کار بیشتر توافق کنند. این شامل یک فرماندهی جدید برای کمک به محافظت از خطوط بحری بین امریکای شمالی و اروپا و یک قوماندانی دیگر برای بهبود حرکت نیروها و تجهیزات در اروپا می‌شود."

از سوی دیگر، ستولتنبرگ همچنین گفته‌است که برنامه‌های هسته‌یی و بالیستیکی کوریای شمالی تهدید به اعضا و متحدان این پیمان نظامی است.

او افزود که این‌گونه تهدیدهای جهانی نیازمند پاسخ جهانی اند و این‌که ناتو از توانایی لازم برای پاسخگویی به هر گونه تجاوز برخوردار است.

XS
SM
MD
LG