لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

متیس در مورد اعزام سربازان بیشتر امریکایی به افغانستان تصمیم می‌گیرد


وزیر دفاع امریکا می‎گوید رئیس جمهور دونالد ترمپ به وی صلاحیت داده تا شمار نیروهای این کشور در افغانستان را تعیین کند.

جیمز متیس گفت ماموریت نیروهای امریکایی در افغانستان تغییر نخواهد کرد.

وزیر دفاع امریکا می‎گوید ماموریت افغانستان و طویل ترین جنگ ایالات متحده در تاریخ، از اولویت‎های مهم پالیسی خارجی آنکشور است.

متیس که روز چهارشنبه در مجلس سنای امریکا سخنرانی می‎کرد گفت که به زودی در مورد ستراتیژی افغانستان، شمار نیروها و آینده آن‎ها تصمیم گیری خواهد شد.

متیس: رئیس جمهور ترمپ چاشت دیروز برایم این صلاحیت را داد.
متیس: رئیس جمهور ترمپ چاشت دیروز برایم این صلاحیت را داد.

او افزود:

"رئیس جمهور ترمپ چاشت دیروز برایم صلاحیت داد تا شمار نیروها در افغانستان را تنظیم کنم. نیروهای ما در حال حاضر در عملیات‎های ضد تروریزم سهم دارند و ما از ماموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو پشتیبانی می‎کنیم تا در نتیجه آن مردم افغانستان بتوانند از خود شان دفاع کنند."

وزیر دفاع امریکا این را هم گفت که اعلان ستراتیژی در میانه‎های ماه جولای به این معنی نیست که در یک فرصت زود شمار نیروهای آنکشور در افغانستان افزایش یابند.

به گفته جیمز متیس، هر گونه تصمیم گیری در مورد شمار نیروها با مشوره‎های همه جانبه در سطح حکومت امریکا صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر ۸۴۰۰ تن از نیروهای امریکایی در افغانستان مستقر اند اما از ماه‎ها به اینسو قوماندانان نظامی برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان چانه زنی می‎کنند.

وزیر دفاع امریکا می‎گوید ماموریت نیروهای کشورش در افغانستان در مقایسه با حالا، هیچ گونه تغییری نخواهد کرد.

پنتاگون می‎خواهد از سه تا پنج هزار سرباز اضافی به افغانستان فرستاده شوند.
پنتاگون می‎خواهد از سه تا پنج هزار سرباز اضافی به افغانستان فرستاده شوند.

او افزود:

"ماموریت ما در مجموع در افغانستان همچنانی که است باقی خواهد ماند. به نیروهای افغان آموزش و مشوره می‎دهیم و از آن‎ها حمایت می‎کنیم تا آن‎ها از مردم خود محافظت کنند و نگذارند که از خاک افغانستان بالای ما یا دیگران حملهء صورت گیرد."

در کنار ایالات متحده امریکا، شماری از کشورهای عضو ناتو نیز گفته‎اند که اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را ارزیابی می‎کنند.

به گزارش رسانه‎های امریکایی، پنتاگون می‎خواهد از سه تا پنج هزار سرباز اضافی به افغانستان فرستاده شوند.

این رسانه‎ها می‎گویند در حال حاضر نیروهای افغان بالای حدود ۶۰ در صد خاک کشور شان حاکمیت دارند و آن‎ها گاه و ناگاه خود را دست و پاچه احساس می‎کنند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید هیچ تقاضای را برای اعزام سربازان بیشتر از امریکا مطرح نکرده‎است. اما تاکید به این می‎کند که ایالات متحده باید جنگ افغانستان را به هر صورت ممکن پایان بدهد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG