لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

ناتو: اعزام سربازان به افغانستان یک ماه وقت نیاز دارد


کشورهای ناتو امروز یکشنبه اعلان کردند که برای تصمیم‌گیری در مورد تقاضای واشنگتن مبنی بر فرستادن سربازان تازه نفس به افغانستان به یک ماه وقت نیاز دارند.

کشورهای عضو ناتو امروز اعلان کردند که ضرورت فرستادن سربازان تازه نفس به افغانستان را درک می‌کنند ولی پس از مشوره با حکومت‌های خود در این مورد تصمیم می‌گیرند.

جنرال پیتر پاول رئیس کمیسیون نظامی سازمان ۲۹ عضوی ناتو بدنبال جلسۀ امروز در تیرانا پایتخت البانیا به خبرنگاران گفت که نماینده‌گان کشورهای عضو برای مشوره با حکومت‌های خود یک ماه مهلت خواستند.

جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا وجنرال جان نیکولسن قوماندان نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان در این جلسه از کشور عضو پیمان خواستار اعزام سربازان تازه نفس به افغانستان شدند.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا چند ماه قبل از متحدین پیمان ناتو خواستار شده بود که یا ماموریت در افغانستان را پیروز سازند ورنه برای نیرومند شدن گروه‌های دهشت افگن آماده‌گی بگیرند.

جیمز متیس
جیمز متیس

در این میان جنرال کورتیس سکاپاروتی قوماندان عمومی نیروهای متحد ناتو به گردهمایی تیرانا گفت توقع می‌رود که همۀ کشورهای عضو ناتو قبل از گردهمایی بعدی کمیسیون نظامی، تا پایان ماه اکتوبر در بارۀ اعزام سربازان به افغانستان تصمیم نهایی خود را ارائه کنند.

مقامات ناتو قبلاً گفته بودند که بیش از ۱۵ کشور عضو این پیمان برای اعزام سربازان بیشتر به افغانستان آماده‌گی نشان داده‌اند ولی شمار دقیق این عساکر هنوز معلوم نیست.

کشور میزبان البانیا که در حال حاضر در افغانستان ۸۳ سرباز دارد گفت که سی سرباز دیگر به این کشور می‌فرستد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ ماه گذشته با اعلان استراتژی نو واشنگتن برای افغانستان و جنوب آسیا زمینه فرستادن سربازان بیشتر به این کشور را مهیا ساخت.

او از وعدۀ قبلی خود که گفته بود خود را از جنگ افغانستان خلاص خواهد کرد منصرف شد.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

رئیس جمهور ترمپ نگفت که چه تعداد سربازان تازه نفس به افغانستان می‌فرستد ولی مقامات گفتند امکان دارد به یازده هزار سربازی‌که از قبل در افغانستان حضور دارند چهار هزار دیگر افزوده شود.

جنرال سکاپاروتی در بارۀ جزئیات جلسۀ تیرانا چیزی نگفت ولی گفت که هدف مباحثات تجهیز و آموزش نیروهای خاص افغان بود تا این نیروها امنیت کشور خود را مستحکم سازند.

این مقام ارشد ناتو افزود که برای بالا بردن معنویات سربازان افغان و ظرفیت نیروهای هوایی این کشور تلاش‌های به سطح بلند جریان دارد.

ناتو در سال ۲۰۱۴ اکثریت قوای خود را از افغانستان خارج ساخت و مسئولیت امنیت و عملیات نظامی را به نیروهای افغان سپرد.

در حال حاضر حدود یازده هزار سرباز ناتو در افغانستان مستقر اند.

XS
SM
MD
LG