لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

وزارت امور زنان: در سال جاری خشونت علیه زنان کاهش یافته‌است


یافته‌های وزارت امور زنان نشان می‌دهد که خشونت در برابر زنان امسال در مقایسه با سال گذشته در افغانستان کاهش یافته‌است.

در حالی‌که خشونت علیه زنان هنوز نیز یک معضل جدی در افغانستان است، اما وزارت امور زنان می‌گوید که امسال موارد خشونت علیه زنان در این کشور کاهش یافته‌است.

این وزارت می‌گوید، سال گذشته میلادی این وزارت ۲۶۹۵ قضیه خشونت در برابر زنان را ثبت کرده بود، اما در سال روان این رقم به ۱۵۳۱ کاهش یافته‌است.

سال گذشته میلادی این وزارت ۲۶۹۵ قضیه خشونت در برابر زنان را ثبت کرده بود، اما در سال روان این رقم به ۱۵۳۱ کاهش یافته‌است.

سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان روز چهار شنبه در نشست زیر نام "به خشونت در برابر زنان پایان دهیم" در این باره گفت:

"قضایای که در وزارت امور زنان ثبت شده‌است، امسال کاهش خشونت در برابر زنان را نشان می‌دهد، ما امیدوار هستیم که با تأمین ثبات و امنیت و هماهنگی قوی نهادهای مربوط، موضوع خشونت در برابر زنان را اولویت دهند و ان‌شاءالله ما در سال‌های آینده در کاهش خشونت در برابر زنان دستاوردهای خوبی خواهیم داشت."

سپوژمی وردک
سپوژمی وردک

وزارت امور زنان افغانستان فقر، عدم آگاهی از احکام اسلام و بی‌سوادی را از عوامل اصلی به‌روز خشونت در برابر زنان در این کشور می‌خواند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته بود که ۵۱۳۲ مورد خشونت در برابر زنان افغان در این کمیسیون ثبت شده‌است.

وزارت امور زنان افغانستان نیز سال گذشته از موارد خشونت در برابر زنان ابراز نگرانی کرده بود.

حال این وزارت خوشبین است که با تلاش‌های حکومت در سال‌های آینده خشونت در برابر زنان بیشتر کاهش یابد.

اما با این همه خوشبینی‌ها، انتقادهای از کارکرد نهادهای ذیربط در زمینۀ جلوگیری از خشونت علیه زنان وجود دارد.

در شش ماه گذشته ۶۰ مورد خشونت علیه زنان در پروان ثبت شده‌اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:57 0:00

زرقا یفتلی رئیس نهاد تحقیقاتی حقوقی زنان و کودکان پس از این نشست به رادیو آزادی گفت، برای کاهش و جلوگیری از خشونت در برابر زنان نیاز است تا به فرهنگ معافیت از مجازات نقطه پایان گذاشته شود.

او افزود:

"معافیت از مجازات سبب شده که امروز آمار خشونت بلند برود و هنگامیکه یک زن مورد خشونت قرار می‌گیرد و قانون بالای عامل آن تطبیق نمی‌گردد، برای دیگران انگیزه می‌دهد که اگر دست به خشونت زد، سندی حقوقی وجود ندارد که مطابق آن مجازات گردد و اینجاست که ذهنیت اعمال خشونت گسترش یافته و سبب افزایش خشونت در برابر زنان می‌گردد."

در پایان این نشست شماری از زنان قربانی خشونت، از حکومت خواستند که عاملان خشونت در برابر زنان را به محکمه بکشاند و عدالت را تأمین کند.

از سوی هم عبدالعزیز عزیزی مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف افغانستان درین نشست تأکید کرد که تلاش‌های آنان برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و تأمین حقوق آنان ادامه دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG