لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

محکمۀ ملل‌متحد "ملادیچ" قوماندان صربیان بوسنیا را به حبس ابد محکوم کرد


محکمۀ خاص ملل‌متحد راتکو ملادیچ قوماندان صربیان بوسنیا را به حبس ابد محکوم کرد.

محکمۀ خاص ملل‌متحد برای رسیده‌گی به جرایم جنگی در یوگوسلاویای سابق راتکو ملادیچ قوماندان صربیان بوسنیا را در برابر جرایم جنگی در جنگ بوسنیا در سال‌های ۱۹۹۰ به حبس ابد محکوم کرد.

این محکمه در هاگ امروز آقای ملادیچ را از جمله یازده مورد اتهام، در ده مورد جرایم جنگی و جرایم ضد بشریت چون قتل عام محکوم کرد.

قاضی الفونس اوریو فیصلۀ محکمه را چنین اعلان کرد:

"به‌خاطر ارتکاب این جرایم، محکمه آقای راتکو ملادیچ را به قید عمری محکوم کرد."

زید رعد الحسین کمیشنر عالی ملل‌متحد برای حقوق بشر این فیصله محکمه را یک پیروزی عظیم برای عدالت خوانده ستایش کرد.

او راتکو ملادیچ را یک نمونه و مظهر شرارت خواند.

محکمه بین‌المللی سازمان ملل‌متحد برای یوگوسلاویای سابق، با اعلان حکم بالای راتکو ملادیچ یک قوماندان صرب-بوسنیایی امروز «۰۱ قوس ۱۳۹۶» کار خود را تکمیل می‌کند.

ملادیچ ۷۴ ساله در جولای سال ۱۹۹۵ میلادی به‌خاطر سازمان‌دهی کشتار حدود ۸ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا به قتل عام متهم است.

ملادیچ به قتل عام حدود ۸ هزار مسلمان متهم است

سارنوالان می‌گویند، عساکر تحت امر ملادیچ پیش از جدا کردن مردان و پسران برای اعدام، کهن سالان، زنان و کودکان را در بس‌ها و لاری‌ها جابه‌جا کرده به مناطق تحت کنترول‌شان در بوسنیا انتقال دادند.

پس از آن این مردان و پسران را پیش انداخته و از عقب بالای آن‌ها تیراندازی کردند و آن‌ها را در قبرهای دسته جمعی دفن کردند.

کشتار مسلمانان بوسنیا پس از هولوکاست "قتل عام یهودیان" در اروپا در جریان جنگ جهانی دوم بدترین و بی‌رحمانه‌ترین کشتار به‌شمار می‌رود.

حدود ۶۹۰۰ تن از این کشته شده‌ها آزمایش "دی ان ای" شده و متباقی‌شان تا هنوز ناپدید اند.

سارنوالان می‌گویند، هدف این برنامه که توسط قوماندان راتکو ملادیچ، رادوان کراجیچ رهبر سیاسی صرب بوسنیایی و رئیس جمهور اسلوبودان میلوشویچ دنبال می‌گردید، پاک سازی بوسنیا از وجود غیر صرب‌ها بود.

قضیه راتکو ملادیچ با در نظرداشت بلند بودن سطح جرایم ادعا شده، از زمان محکمه نورنبورگ که رهبران نازی‌ها پس از جنگ دوم جهانی در آن محاکمه شدند، بزرگترین دوسیه جنایی به حساب می‌رود.

محکمه بین‌المللی سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۰۷ میلادی حکم داده که این قتل عام توسط نیرو‌های صرب-بوسنیایی انجام یافته‌است.

سیرگی برامیتز لوی سارنوال تعیین شده برای جرایم جنگی جنگ داخلی یوگوسلاویا سابق دیروز به رادیو آزادی گفت:

"این تنها انجام یک فصل می‌باشد. در منطقه بوسنیا و هرزگوینا ۵۰۰۰ نفر مورد باز پرس قرار دارند که تعدادی از آن‌ها با سربرنیتسا هم ارتباط دارند. اما آروزی من این است که خانواده‌های قربانیان احساس کنند که عدالت تأمین می‌شود."

اتهامات دیگر علیه ملادیچ شامل، آزار و اذیت، قتل، شکنجه، تجاوز، گلوله‌باری و تیر اندازی، اخراج، ترور و گروگان‌گیری نیروی حافظ صلح سازمان ملل‌متحد می‌باشد.

محکمه، این اتهامات را علیه ملادیچ در سال ۱۹۹۵ ترتیب داد.

اما او پس از آن مخفی شد، تا این که در سال ۲۰۱۱ میلادی او را دستگیر کردند.

XS
SM
MD
LG