لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

فیض‌الله ذکی: ۳،۱ میلیون طفل افغان در معرض خطر قرار دارند


منصور برای آینده روشن خواهرانش اشک می‌ریزد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00

منصور برای آینده روشن خواهرانش اشک می‌ریزد

وزارت کار، امور اجتماعی شهدا و معلولین افغانستان می‎گوید، ۳،۱ میلیون طفل در این کشور در معرض خطر قرار دارند.

فیض‌الله ذکی روز دوشنبه «۰۶ قوس ۱۳۹۶» در کنفرانس ملی حمایت از اطفال در معرض خطر در کابل گفت، در حال حاضر بیشتر اطفال در حملات تروریستی، شبکه‎های قاچاق انسان و مواد مخدر استفاده می‎شود.

او افزود:

"یک ارقام دیگر اینست که ۳،۱ میلیون طفل در معرض خطر است واقعیت اینست که شبکه‎های ترور، مواد مخدر، قاچاق انسان، آن‎ها همه فعال هستند و اطفال را جذب می‎کنند و ۱،۲ میلیون طفل مصروف کارهای شاقه هستند. گفته می‎شود که ۲،۷ میلیون در مجموع به کار مصروف هستند."

فیض الله ذکی
فیض الله ذکی

آقای ذکی می‎گوید، با وجود تلاش‎ها به خاطر بهبود وضعیت کودکان در چند سال گذشته، هنوز مشکلات در زمینه وجود دارد.

این در حالیست که پیش از این یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال، سیف دی چلدرن یا مؤسسه حمایت از اطفال و برخی نهادهای دیگر حمایت از اطفال در افغانستان در رابطه به وضعیت ناگور اطفال در این کشور ابراز نگرانی کرده‎اند.

در عین حال شماری از کودکان افغان که به همچو مشکلات روبه‌رو هستند می‎گویند، تا کنون از سوی هیچ نهادی برای آن‎ها کمک نشده و آنان به خاطر آینده‌شان نگران هستند.

رومل و زلمی دو تن از این کودکان در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

"من در دوکان بولانی‌پزی شاگردی می‎کنم، پدرم بی‌کار است."

"من پلاستیک فروشی می‎کنم صنف دوم مکتب هستم برادرانم خورد هستند از حکومت می‎خواهیم تا به مشکلات ما رسیده‎گی نماید."

در عین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید، بر اساس برخی ارقام ۵ الی ۶ میلیون طفل در معرض خطر قرار دارند.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، ادامه چنین وضعیت کودکان افغان نگران کننده می‎باشد و باید برای این مشکلات راه حل پیدا شود.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

او افزود:

"این آمار رو به افزایش است، ما نگران هستیم و امیدوار هستیم تا در این بخش اقدامات جدی صورت بگیرد. همچنان در قسمت اطفال که مصروف کارهای شاقه هستند، روز به روز تعداد در حال افزایش است."

کمیسون مستقل حقوق بشر می‎گوید، ازدواج‎های قبل از وقت، کارهای شاقه، محروم بودن از تعلیم و تربیه، مشکلات صحی، استفاده از اطفال در جنگ، خشونت‎ها، معلولیت و برخورد نادرست با اطفال در سرحدات از جمله مشکلاتی اند که طفل افغان با آن روبه‌رو است.

اما وزارت کار امور اجتماعی شهدا و معلولین می‎گوید، حکومت به خاطر بهبود وضعیت کودکان افغان برنامه‎های را روی دست دارد که تطبیق آن تأثیر مثبت روی زنده‎گی آن‎ها دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG