لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

نگرانی حکومت افغانستان در مورد استفادۀ اطفال افغان در جنگ‌ها و حملات تروریستی!


معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، افزایش استفاده از اطفال در جنگ‌ها و حملات تروریستی آنان را نگران ساخته‌است.

معاون دوم رئیس جمهور می‌گوید، استفاده از اطفال توسط گروه‌های تروریستی به‌خاطر اهداف جنگی‌شان سبب افزایش تلفات آنان در کشور گردیده‌است.

سرور دانش این سخنان را روز چهار شنبه «۰۱ قوس ۱۳۹۶» در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی کودک در کابل بیان کرد.

او افزود:

"در افغانستان تا هنوز شاهد چالش‌های زیادی در مورد کودکان هستیم، امروز گروه‌های تروریستی حتی به اطفال ما هم رحم نمی‌کنند. هم در عملیات انتحاری و تروریستی استفاده می‌کنند و هم در این عملیات اطفال زیادی یا شهید می‌شوند و یا مجروح و از سوی دیگر مکاتب ما که مرکز تعلیم و تربیه اطفال است در نقاط مختلف کشور به آتش کشیده می‌شود."

حملۀ انتحاری در وزیر اکبر خان ۴ تن را کشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:37 0:00

امروز گروه‌های تروریستی حتی به اطفال ما هم رحم نمی‌کنند، در عملیات انتحاری و تروریستی استفاده می‌کنند.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر و یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال نیز در رابطه به استفاده از اطفال در حملات تروریستی و تلفات آنان در جنگ ابراز نگرانی کرده‌است.

در تازه‌ترین مورد استفاده از اطفال در حملات تروریستی، در دهم عقرب سال جاری حمله انتحاری در وزیر محمد اکبر خان کابل با استفاده از یک پسر ۱۴ ساله صورت گرفته که در آن حمله ۵ تن کشته و بیشتر از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

پیش از آن به‌شمول ولایت هلمند در برخی ولایات دیگر نیز مخالفین مسلح با استفاده از اطفال حملات انتحاری را انجام داده‌اند.

این در حالیست که قبل از این طالبان مسلح موجودیت اطفال در صفوف‌شان را رد کرده‌اند.

از سوی هم فوزیه کوفی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر و امور زنان ولسی جرگه که در این نشست حضور داشت بر حکومت انتقاد کرده گفت که حکومت به‌خاطر بهبود وضعیت کودکان چنانچه که لازم بود، توجه نکرده‌است.

منصور برای آینده روشن خواهرانش اشک می‌ریزد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00

او افزود:

"توجه و سرمایه‌گذاری که باید بالای اطفال که اساس جامعه هستند صورت می‌گرفت، صورت نگرفته هنوز هم در بودجه دولت افغانستان کمترین اختصاص برای وضعیت اطفال است ۰.۷ درصد بودجه ملی افغانستان به مسایل امور اجتماعی تخصیص داده شده که اطفال هم جز آن هستند."

معاون دوم رئیس جمهور این مسئله را می‌پذیرد که به‌خاطر بهبود وضعیت اطفال در کشور توجه لازم صورت نگرفته‌است، اما وی از از ادارات داخلی و خارجی حمایت از اطفال خواست که مشترکاً با حکومت افغانستان به‌خاطر حل مشکلات طفل افغان همکاری نمایند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG