لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

جنگ جاری داعش و طالبان در خوگیانی ننگرهار هزاران تن را بی‌جا کرده‌است


جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بعد از شینوار در یک ولسوالی دیگر در دامنه کوه‎های سپین‌غر در ولسوالی خوگیانی از چند روز به این‌سو با طالبان می‎جنگند.

این برخوردها در منطقه وزیر این ولسوالی ادامه دارد.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار شب گذشته به رادیو آزادی گفت، جنگ هنوز هم در این منطقه که طالبان در آن فعالیت داشتند، ادامه دارد.

بی‌جا شده‌های جنگ در ننگرهار
بی‌جا شده‌های جنگ در ننگرهار

وی افزود:

"هنوز هم جنگ در مناطقی ادامه دارد که قبلاً طالبان مسلح در آن فعالیت داشتند. حالا جنگجویان داعش می‎خواهند در این مناطق برای خود جای پیدا کنند."

گرچه وزارت دفاع افغانستان و اداره محلی ننگرهار از آغاز عملیات بر ضد گروه‎های مسلح خبر می‎دهند، اما مردم محل می‎گویند، تا هنوز نیروهای امنیتی یا دفاعی افغان را در نزدیک منطقه جنگ ندیده‎اند.

نقیب‌الله یک باشنده منطقه وزیر که به ولسوالی خوگیانی مهاجر شده‎است، در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"دولت از مرکز ولسوالی کاملاً شور نخورده‎است. ما کدام موتر پولیس یا اردوی ملی را ندیده‎ایم که به استقامت منطقه جنگ رفته باشد، صرف گاهی موترهای پولیس از جلال‌آباد تا ولسوالی خوگیانی دیده می‎شود، اما نیروهای دولتی از ولسوالی به آن‌سو، به منطقه جنگ نرفته‎اند."

اما وزارت دفاع افغانستان و مقامات محلی ننگرهار می‎گویند، عملیاتی را در منطقه آغاز کرده‎اند، حملات هوایی ادامه داشته، عملیات مشترک زمینی جریان دارد.

بی‌جا شده‌های جنگ در افغانستان
بی‌جا شده‌های جنگ در افغانستان

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد ادعای باشنده‎گان محل که "نیروهای دولتی را در منطقه جنگ ندیده‎اند" در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"قوت‎ها همه جمع شده و به استقامت ولسوالی خوگیانی رفته‎اند، قوای هوایی در جریان است و نیروهای کماندو نیز وظیفه گرفته‎اند. در آن‎جا عملیات بزرگ انجام می‎شود. حکومت و نیروهای مسلح به سرکوب داعش در آن‎جا متعهد اند. تا چند روز دیگر شما داعش را در آن‌جا نخواهید دید."

شدت جنگ‎ها در آن منطقه هزاران تن از باشنده‎گان محل را مجبور به ترک مناطق اصلی‌شان کرده‎است.

به‌گفته عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار، اداره مهاجرین تا اکنون بیش از ۵۵۰۰ تن را ثبت کرده‎است و برای ۳۵۰۰ بی‌جا شده کمک شده‎است.

تعداد کسانی‎که از منطقه جنگ بی‌جا شده‎اند به رادیو آزادی گفته‎اند که رقم بی‌جا شده‎گان خیلی زیاد است و به تعداد اندک آن‎ها کمک شده‎است.

به‌گفته نقیب‌الله یک باشنده منطقه وزیر که به ولسوالی خوگیانی مهاجر شده‎است:

"هزاران خانواده با کودکان، زنان و سال خورده‎گان در کنار سرک‎ها و در دامنه کوه سپین غر بدون سرپناه به سر می‎بردند و خطر جدی صحی کودکان را تهدید می‎کند."

این در حالیست که رحمت‌الله نبیل رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان از طریق صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته‎است:

"اگر در ولسوالی خوگیانی جلو داعش گرفته نشده، این ولسوالی از وجود آن‎ها تصفیه نشود، احتمال دارد پلان بعدی آن‎ها این باشد که ولسوالی‎های حصارک، ازره، سرخرود، سروبی، خاک جبار و شاهراه کابل-ننگرهار را با تهدید امنیتی مواجه کنند."

XS
SM
MD
LG