لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

کمیسیون انتخابات ۷۳۵۵ مرکز رأی‌دهی را برای انتخابات آینده ارزیابی و تثبیت کرد


کمیسیون مستقل انتخابات ۷۳۵۵ مرکز رأی‌دهی را برای انتخابات آینده ارزیابی و تثبیت کرد.

این کمیسیون می‌گوید، بر اساس ارزیابی‌های مقدماتی موجودیت ۷۳۵۵ مرکز رأی‌دهی در انتخابات آینده، ضروری است.

اعضای این کمیسیون روز چهارشنبه «۰۸ قوس ۱۳۹۶» در چهارمین نشست علنی در باره ارزیابی مراکز رأی‌دهی در ولایت‌های افغانستان اعلام کردند که مراکز یاد شده برای انتخابات آینده تثبیت و تأیید شده‌اند.

وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی و سرپرست این کمیسیون می‌گوید، با تثبیت مراکز رأی‌دهی، در شمار این مراکز نسبت به انتخابات آینده، ۱۷۵ مرکز افزایش یافته‌است.

او افزود:

"در کل ۳۴ ولایت افغانستان مورد تصویب قرار گرفته، جدول را که ما داریم بر اساس آن ۵۸۶ مرکز مدغم شدند و اکنون ۷۳۵۵ مرکز رأی‌دهی تصویب و تأیید شده‌اند."

بر اساس معلومات، پیش از این شمار مراکز رأی‌دهی در افغانستان به ۷۱۸۰ مرکز می‌رسید.

کمیسیون مستقل انتخابات از حدود یک ماه به این‌سو بر اساس پیشنهادات و سروی‌ها، توسط تیم‌های ولایتی و سیستم انترنتی «جی آی اس» روند ارزیابی مراکز رأی‌دهی را آغاز کرده بود.

کمیسیون هدف از ارزیابی مراکز رأی‌دهی را انتخاب ساحات مناسب، ایجاد مراکز جدید، ادغام و متناسب با شرایط عنوان کرده‌است.

عبدالبدیع صیاد سخنگو و کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت، بعد از تثبیت مراکز رأی‌دهی، روند ارسال مواد انتخاباتی نیز آغاز خواهند شد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این، شانزدهم سرطان سال آینده را روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها اعلان کرده است.

با این همه برخی نهاد‌های ناظر بر روند ارزیابی مراکز رأی‌دهی می‌گویند، هنوز هم در مراکز تثبیت شده مشکلاتی وجود دارند.

روشن سیرن یکی از این ناظرین به رادیو آزادی گفت، از این پس کمیسیون شکایات انتخاباتی باید به خواست‌ها و پیشنهادات مردم توجه جدی کند.

او افزود:

"به نظر من این یک گام مثبت است، اما در این بخش باید بیشتر کار صورت گیرد. این حق مردم است و اگر در این بخش شکایت‌های به میان می‌آیند باید کمیسیون شکایات انتخاباتی حمایت جدی کند تا این که مردم نسبت عدم دسترسی به مراکز رأی‌دهی از حق رای خود محروم نشوند."

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، حالا لیست مقدماتی مراکز رأی‌دهی اعلام شده و ممکن برخی تغییرات بر اساس خواست‌ها و پیشنهادات مردم در این مراکز رونما شوند.

حالا لیست مقدماتی مراکز رأی‌دهی اعلام شده و ممکن برخی تغییرات بر اساس خواست‌ها و پیشنهادات مردم در این مراکز رونما شوند.

وسیمه بادغیسی سرپرست و معاون عملیاتی این کمیسیون می‌گوید، تا یک هفته دیگر مراکز تثبیت شدۀ رأی‌دهی از طریق وب‌سایت کمیسیون اعلان خواهد شد و مردم می‌توانند نظریات‌شان را از طریق کمیسیون شکایات انتخاباتی، شریک کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG