لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

حکومت افغانستان جهت مبارزه با مواد مخدر اقدامات نو را روی‌دست گرفته‌است


ریاست جمهوری افغانستان از آغاز عملیات به هدف از بین بردن مراکز تولید، پروسس و ترافیک مواد مخدر خبر می‌دهد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که در مرحله نخست این عملیات، هشت مرکز تولید، پروسس و قاچاق مواد مخدر در ولسوالی‌های سنگین، موسی قلعه، کجکی و نوزاد هلمند، هدف قرار گرفتند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"عملیات دیشب در ولایت هلمند صورت گرفته، چندین ولسوالی شامل عملیات بوده و هشت مرکز پروسس مواد مخدر از بین رفته‌اند."

وی گفت، قوای هوایی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در این عملیات قوای امنیتی افغان را حمایت می‌کنند.

در این حال، دفتر والی هلمند می‌گوید، در این عملیات ۷ مرکز طالبان نیز هدف قرار گرفته‌اند.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که صلح و ثبات در افغانستان نیازمند مبارزه جدی با اقتصادی جرمی مرتبط به تولید و قاچاق مواد مخدر است.

حکومت افغانستان عملیات برای از بین بردن مراکز تولید و پروسس مواد مخدر را زمانی آغار کرد که اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش سالانه اش گفته بود که تولید تریاک در سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد و کشت کوکنار ۶۳ درصد افزایش یافته‌است.

حلیم الله کوثری کارشناس امور امنیتی پیشنهاد می‌کند که در کنار از بین بردن منابع تولید و پروسس مواد مخدر باید به زارعین کوکنار نیز توجه شود.

وی می‌گوید:

"مبارزه بر ضد مواد مخدر دو جنبه مهم دارد. اول از بین بردن کشتزارهای کوکنار بود که دهقانان کوکنار کشت می‌کردند و آن‌ها (حکومت) از بین می‌بردند. اما اقدامی‌که حالا آغاز شده هدف آن کسانی‌اند که در کار و بار مواد مخدر دخیل بوده، آن‌را پروسس می‌کنند و بیرون از افغانستان انتقال می‌دهند. اما من چنین استدلال می‌کنم که اگر به یکی از این دو مورد توجه شود و به دیگر نه، این اقدام مؤثر نخواهد بود، باید بر ضد هر دو فعالیت شود."

کوثری می‌گوید که حکومت باید به مشکلاتی که دهقانان با آن روبه‌رو اند توجه کند و برای آن‌ها زمینه کشت بدیل را فراهم کند.

ریاست جمهوری می‌گوید، کمپاین مبارزه با مواد مخدر یکی از اولولیت‌های استراتژیک حکومت است و می‌افزاید که بدون مبارزه بر ضد اقتصاد جرمی، برقراری صلح و ثبات در افغانستان دشوار خواهد بود، بنابر این برای از بین بردن مراکز تولید مواد مخدر تدابیر جدی تر روی دست گرفته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG