لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

بیماری سرخکان در ولایت غور گسترش یافته‌‎است


به باور مسئولان صحی بیماری سرخکان امسال به تناسب سال‎های گذشته با وجود اقدامات پیش گیرانه آن افزایش یافته‎است.

داکتر جمعه گل یعقوبی رئیس شفاخانه ولایتی غور می‎گوید که از سه ماه به این سو کودکان مصاب به مریضی سرخکان در شفاخانه ولایتی مراجعه می‎کنند و این روند نشان می‎دهد که این مریضی امسال رو به افزایش است.

به گفته آقای یعقوبی از مجموع ۹۸ کودک مصاب به سرخکان که در طی سه ماه گذشته در شفاخانه ولایتی بستر شده‎اند چهار تن شان جان داده‎است، اما میزان کودکان مصاب به این مریضی در هفته‎های اخیر زیاد تر شده‎است.

غور
غور

وی می‎گوید:

"مریضی سرخکان در هر سه سال یک بار شیوع می‎کند و امسال هم افزایش پیدا کرده، ماه در سه ماه گذشته ۹۸ طفل را داخل بستر گرفتیم که ۴ تن جان داده‎اند و در هفته اخیر روزانه ۱۵ الی ۲۰ طفل مصاب به سرخکان در شفاخانه مراجعه می‎کنند."

با این حال حمیدالله متحد عضور شورای ولایتی غور علت افزایش مریضی سرخکان را بر ناامنی‎ها و حضور گسترده افراد مسلح و مخالفین در مرکز غور و ولسوالی‎ها پیوند می‎دهد.

به گفته متحد حضور این افراد سبب می‎شوند تا کودکان از تطبیق واکسین باز مانده و مصاب به امراض گردند.

او افزود:

"ما از تمام بزرگان و علمای دین می‎خواهیم که زمینه رفتن تیم‎های سیار را به محلات شان که احساس خطر می‎شود مساعد کنند و دوره‎های واکسین طبیق گردد که در غیر آن صورت همیشه این مریضی دامن گیر اطفال خواهد بود که متآسفانه تلفات هم در شفاخانه ولایتی وجود داشت."

یک طفل هنگام واکسین شدن
یک طفل هنگام واکسین شدن

در همین حال داکتر غلام نبی یگانه رئیس صحت عامه غور نیز افزایش مریضی سرخکان را در مرکز و شماری از ولسوالی‎ها می‎پذیرد.

به گفته آقای یگانه این مریضی بعد از آن شیوع کرده‎است که آنان قبل از این امکانات تطبیق واکسین را به گونه دسته جمعی نداشته‎اند.

اما آقای یگانه اضافه می‎کند که در حال حاضر تمام تیم‎های شان جهت رسیده‎گی به کودکان مصاب به سرخکان و طبیق واکسین در محلات فرستاده شده‎اند.

او افزود:

"ما قبل از این امکانات کمپاین و طبیق دسته جمعی واکسین را نداشتیم و به همین صورت مریضی سرخکان در مرکز و ولسوالی شهرک، دولینه، پسابند و برخی ولسوالی‎های دیگر افزایش یافت ولی اکنون تیم‎های ما در همه جا در تلاش طبیق واکسین و رسیده‎گی به اطفال مصاب به سرخکان هستند."

افزون بر مریضی سرخکان، مقامات صحی هفته قبل در روز جهانی سینه بغل از افزایش مریضی سینه بغل در بین کودکان و جان دادن ۴۸ کودک ناشی از این مریضی در سال جاری خبر داده بودند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG