لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۸

کابل توسعۀ بندر چابهار را برای صادرات و واردات افغانستان با اهمیت خواند


بندر چابهار
بندر چابهار

حکومت افغانستان از افتتاح رسمی توسعه بندر چابهار استقبال می‌کند و آن را از اهمیت خیلی زیاد برای صادرات و واردات افغانستان برخوردار می‌داند.

توسعۀ بندر چابهار ایران که فواید زیادی را برای تجارت افغانستان در بر خواهد داشت، دیروز یک‌شنبه «۱۲ قوس ۱۳۹۶» رسماً افتتاح شد.

کابل و تهران امیدوار اند این بندر بتواند برای افغانستان و کشورهای آسیای میانۀ محاط به خشکه راه مثمر و ارزان ترانزیتی را فراهم سازد.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"حکومت وحدت ملی از آغاز ایجادش تلاش داشت محدود به یک راه و یک کشور نباشد، ما تلاش نمودیم تا راه‌های متعدد برای صادرات و واردات ما باز گردد به همین سبب افغانستان، هند و ایران کار بالای پروژه چابهار را آغاز کردند که اولین محموله گندم هند از این راه اخیراً وارد افغانستان شد. چابهار یک راه ارزان برای صادرات و واردات افغانستان است."

آقای مینه‌پال افزود که حکومت افغانستان بر علاوه همکاری با هند و ایران در عرصه بهبود تجارت افغانستان از راه چابهار، تماس‌ها و همکاری‌های با آسیای میانه در بخش‌های تجارتی و ترانزیتی دارد و در نتیجه تماس‌هایش به نتایج مطلوب دست یافته‌است.

بندر چابهار که هند در آن برای دستیابی به بازارهای افغانستان و آسیای میانه ۵۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده‌است، وابستگی افغانستان به بندر گوادر پاکستان را به‌طور قابل ملاحظه کاهش می‌دهد.

بندر گوادر پاکستان
بندر گوادر پاکستان

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مورد گفت:

"متأسفانه در گذشته پاکستان برای صادرات و واردات افغانستان از راه گوادر محدودیت‌های وضع می‌کرد که این کار بالای تجارت افغانستان تأثیر می‌گذاشت و تجار افغان متقبل خسارات زیاد مالی می‌شدند، ولی بندر چابهار از اهمیت زیاد برای ما برخوردار است چون حال تجار افغانستان می‌توانند صادرات و واردات‌شان را به آسانی انجام دهند."

حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز یک‌شنبه در حضور نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، هند، قطر و چند کشور دیگر در مراسم افتتاح توسعۀ این بندر تجارتی شرکت داشت و گفت، از طریق این بندر، حُسن نیت به کشورهای همسایه با قیمت و وقت کمتر ارائه می‌شود.

بندر چابهار
بندر چابهار

توسعۀ بندر چابهار ظرفیت سالانۀ حجم کارگوی آن را که در گذشته ۲.۵ میلیون تُن بود، سه چند بیشتر ساخته و این حجم حال به ۸.۵ میلیون تُن می‌رسد.

کار ساخت این بندر را شرکت خاتم‌الانبیا که سپاه پاسداران انقلاب ایران مالک آن است و چند شرکت کوچک‌تر قراردادی به‌شمول یک شرکت دولتی هند به دوش داشتند.

مرحله‌های بعدی احداث این بندر تجارتی و توسعۀ آن قرار است در ۱۴ سال آینده تکمیل گردد.

تحلیلگران می‌گویند، چابهار می‌تواند چالشی برای بندر گوادر پاکستان باشد که در ۸۰ کیلو متری چابهار موقعیت دارد و با سرمایه‌گذاری چین انکشاف می‎یابد.

ولی، حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز یک‌شنبه موجودیت چنین رقابت را کمرنگ نشان داده و گفت، چابهار شراکت و اتحاد بیشتر را بین کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG