لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

جمعه به عنوان "روز خشم" در فلسطین اعلان شد


جمعه به عنوان "روز خشم" در فلسطین اعلان شد.

صد تن از سربازان اردوی اسرائیل و پولیس سرحدی این کشور در شهر کهنه بیت المقدس جابجا شده‎اند.

باشنده‎های فلسطین امروز را به عنوان "روز خشم" اعلان کرده‎اند.
این اقدام پس از آن صورت می‎گیرد که پس از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط رئیس جمهور امریکا، اعتراض‎ها در فلسطین و برخی از کشورهای جهان ادامه دارند.

وضعیت امروز در شهر کهنه بیت المقدس و مسجد اقصی آرام بود.

اعتراضات در فلسطین
اعتراضات در فلسطین

اما صدها تن از نظامیان اردوی اسرائیل و نیروهای پولیس آن کشور در این منطقه جابجا شده‎اند.

گروه فلسطینی حماس که نوار غزه را در اداره خود دارد، امروز در جریان ادای نماز جمعه، خواهان اعتراض‎های گسترده در واکنش به این تصمیم شد.

انتظار می‎رود شمار زیادی از فلسطینیان در اعتراض‎ها و راهپیمایی امروز شرکت کنند.

اقدام و اعلان اخیر رئیس جمهور امریکا، باعث گسترش اعتراض‎ها بر ضد وی و اسرائیل در فلسطین و اکثریت از کشورهای جهان شده‎است.

اعتراض‎ها با برخی خشونت‎ها هم به همراه شده و بر اساس گزارش‎ها، دیروز در نتیجه تیر اندازی توسط نظامیان اسرائیلی در منطقه اشغالی نوار غزه که در اداره گروه حماس قرار دارد، حد اقل سی و یک تن زخمی شده‎اند.

مقام‎های صحی در فلسطین می‎گویند وضعیت صحی یک تن وخیم است.

اعتراض کننده‎ها به سوی سربازان اسرائیلی، سنگ پرتاب می‎کردند و شعار "مرگ بر امریکا" سر می‎دادند.

اردوی اسرائیل می‎گوید دو لانه تروریستان را توسط تانک و یک طیاره در نوار غزه از بین برده‎است. به ادعای وزارت دفاع اسرائیل، از این محلات بالای خاک آنکشور راکت پرتاب می‎شد.

اردوی اسرائیل همچنان می‎گوید که یک راکت بر جنوب این کشور برخورد کرد و دومی به هدفش نرسید.

مسئولیت این رویداد را یک گروه فعال ضد اسرائیل به عهده گرفته‎است.

به گفته اردوی اسرائیل، گروه‎های فلسطینی امروز را در کرانه غربی به عنوان "روز خشم" اعلان کرده‎اند و به همین منظور حضور نظامی شان را در همین منطقه قوی تر ساخته‎اند.

فلسطین در این اعتراض‎ها تنها نمانده بلکه به دنبال اعلان روز چهارشنبه دونالد ترمپ، اعتراض‎ها در پاکستان، اردن، تونس و برخی دیگر از کشورهای جهان ادامه داشته‎است.

بحث نزاع و جنجال روی بیت المقدس به چندین دهه بر می‎گردد.

مسلمانان مسجد اقصی را نخستین قبله خود می‎دانند و در واقع برای مسلمانان، این سومین مسجد مهم است و روزانه برای ادای نماز، هزاران تن در آن‎جا جمع می‎شوند.

مسجد اقصی به یک مسئله خیلی حساس میان اسرائیلی‎ها و مسلمانان مبدل شده و بنابر همین حساسیت، رئیسان جمهور امریکا از سال ۱۹۵۵ میلادی تا هنوز، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را، با آن‎که از سوی سنای ایالات متحده تصویب شده، به تعویق انداخته‎اند.

رئیسان جمهور امریکا در بیست و دو سال گذشته، همواره تاخیر این فرمان را در هر شش ماه امضا می‎کردند.

اقدام اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، در موضع دراز مدت امریکا در شرق میانه، تغیرات بزرگی به میان آورده‎است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG