لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

وزرای خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ عرب تصمیم ترمپ در مورد بیت المقدس را نکوهش کردند


وزرای خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ عرب "عرب لیگ" در یک نشست که در مصر صورت گرفت، تصمیم اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد انتقال سفارت این کشور از تل ابیت به شهر بیت‌المقدس را نکوهش کردند.

در اعلامیۀ نهایی اجلاس وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که امروز یکشنبه «۱۹ قوس ۱۳۹۶» نشر شد، تصمیم دونالد ترمپ در زمینۀ به رسمیت شناختن شهر بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل "باطل" خوانده شده و از رهبران کشورهایشان خواسته‌اند تا اجلاس اضطراری سران عرب لیگ را احتمالاً در اردن دایر کنند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

در این اعلامیه که در اجلاس فوق العادۀ وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب "عرب لیگ" در شهر قاهره صادر شد، همچنان گفته شده است، این پلان امریکا یک "تخطی فاحش" از "قوانین بین المللی" بوده و یک" انکشاف خیلی بزرگ" است.

این پلان امریکا یک "تخطی فاحش" از "قوانین بین المللی" بوده و یک" انکشاف خیلی بزرگ" است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ششم دسمبر اعلان کرد که شهر بیت المقدس را به‌حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و به وزارت خارجه این‌کشور دستور داده‌است تا کار انتقال سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت المقدس آغاز کند.

به عقیدۀ کارشناسان، احتمالاً این حرکت حدود سه تا چهار سال وقت را در بر خواهد گرفت.

دونالد ترمپ گفته‌است، این تصمیم وی انعکاس دهندۀ واقعیت در منطقه است و نشان نمی‌دهد که امریکا از موقف‌اش به‌حیث میانجی در منازعه بین اسرائیل و فلسطین دست می‌کشد.

ولی محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطین گفته است، ایالات متحدۀ امریکا دیگر نمی‌تواند به‌حیث میانجی صلح نقش بازی کند و تصمیم دونالد ترمپ را "غیر مسئولانه" خوانده است.

این تصمیم دونالد ترمپ عکس العمل برخی کشورهای جهان به شمول اتحادیۀ عرب "عرب لیگ" و افغانستان را در قبال داشت و باعث تظاهرات در کشورهای مختلف جهان به‌شمول نواز غزه و سایر مناطق فلسطین شده‌است.

آویگدور لیبرمن​ "Avigdor Lieberman" وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت، امیدوار است که تظاهرات خشونت بار فلسطینی‌ها که بر ضد تصمیم دونالد ترمپ در مورد به رسمیت شناختن بین المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، از سه روز به اینسو ادامه دارد، پایان یابد.

آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن

بیت المقدس برای مسلمانان، یهودی‌ها و عسیویان مقدس محسوب می‌شود.

اماکن مقدس یهودان، عیسوی‌ها و مسلمانان در شهر بیت المقدس موقعیت دارند و این شهر سومین مکان مقدس برای مسلمانان جهان محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG