لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

کمیسیون مستقل انتخابات حکومت را به عدم همکاری در برگزاری انتخابات متهم می‌کند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حکومت وحدت ملی را متهم به عدم همکاری در خصوص برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها با این کمیسیون نمود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، حکومت وحدت ملی را متهم می‌کند که در بخش برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی همکاری نکرده و به خواست‌های این کمیسیون نیز توجه نمی‌کند.

گلا جان عبدالبدیع صیاد سخنگوی و کمیشنر این کمیسیون روز سه شنبه «۲۱ قوس ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت در یک سال گذشته نه طرح‌های آنان را به وقت تأیید کرده و نه هم امکانات لازم را برای آنان فراهم کرده‌است.

آقای صیاد می‌گوید هرگاه حکومت در کنار تأمین امنیت در قسمت توزیع تذکره‌ها و بودجه با آنان همکاری به موقع نماید، بر اساس طرح جدید، انتخابات آینده به وقت معین آن برگزار خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"تأمین امنیت مراکز و حوزه‌های رأی‌دهی، فراهم سازی بودجه به موقع و همچنان بر اساس طرح و فیصله جدید کمیسیون که باید بر اساس تذکره‌های تابعیت برگزار گردد، هر گاه به این سه مسایل به وقت آن رسیده‌گی شود پس انتخابات آینده در وقت تعیین شده آن برگزار می‌گردد."

آقای صیاد می‌گوید که طرح آماده ساختن فهرست و نام نویسی رأی دهنده‌گان را بر اساس تذکره‌های تابعیت با حکومت شریک ساخته‌اند و امیدوار اند که این طرح به زودی از سوی حکومت تأیید گردد.

طرح جدید به مشوره حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نهادهای حمایت کننده ترتیب شده‌است.

به‌گفته مسئولان این کمیسیون طرح جدید به مشوره حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نهادهای حمایت کننده ترتیب شده‌است تا بر اساس آن نام نویسی رأی دهنده‌گان توسط دست و بر اساس تذکره تابعیت صورت گیرد.

مسئولان این کمیسیون نیز بالای حکومت انتقاد کردند که بیش از یک ماه می‌شود که به جای نجیب‌الله احمدزی رئیس سابق این کمیسیون کمیشنر جدید را معرفی نکرده‌است.

سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که سرنوشت امام محمد وریماچ رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز تا حال نامعلوم است، اما آقای وریماچ گفته که رئیس جمهور به وی همین قدر گفته‌است که اگر کارهایش را به صورت درست انجام ندهد به تبدیلی‌اش اقدام می‌کند.

اما به‌گفته آقای صیاد وی هنوز هم مأمور برحال این کمیسیون است.

این در حالیست که نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که با توجه به وضعیت کنونی کشور برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ناممکن به نظر می‌رسد.

اما با این همه مسئولان حکومت وحدت ملی از همکاری و هماهنگی لازم با این کمیسیون سخن می‌گویند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت درین تلاش است تا در کنار تأمین امنیت بودجه لازم را نیز در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دهد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"دو موضوع عمده که در جمع مسئولیت‌های حکومت می‌آید یکی تأمین امنیت و دیگر فراهم سازی امکانات مالی می‌باشد که حکومت در هر دو بخش تلاش‌های لازم را می‌کند، در قسمت فراهم سازی امکانات مالی وزارت مالیه با نهادهای کمک کننده بین المللی مصروف گفت‌وگو است و در قسمت تأمین امنیت وزارت داخله ارزیابی همه جانبه خود را در همه مراکز رأی دهی آغاز کرده‌است."

آقای مرتضوی می‌گوید که بجای نجیب الله احمدزی رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات به زودی کمیشنر جدیدی به این کمیسیون معرفی می‌گردد.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی چندی قبل گفته بود که افغان‌ها از حکومت توقع دارند تا انتخابات پیشرو به صورت شفاف و مناسب آن برگزار گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG