لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

نیویارک تایمز: زنان در افغانستان در معرض آزار و اذیت جنسی قرار دارند


با آن‌که در چند دهه اخیر تغییرات زیاد در زنده‌گی زنان افغان، به‌طور خاص در شهرهای بزرگ افغانستان به وجود آمده‌است، ولی هنوز هم در این‌کشور زنان و دختران در کوچه و بازار و در محل کار در معرض آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار دارند.

روزنامۀ نیویارک تایمز از قول مریم مهتر ژورنالیست ۲۴ سالۀ افغان می‌نویسد که گفته‌است، صرف صبح یک روز در مسیر راه دفتر کارش پنج بار در معرض اذیت و آزار قرار داشته‌است.

به گفته مریم، زمانی‌که منتظر سرویس بود، یک مرد بدن او را چنگ زد. یک مرد دیگر پرسید، قیمت وی چند است؟ و یک پسر جوان او را با کلمات خیلی زشت مخاطب قرار داد.

مریم مهتر به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته‌است، همان روز زمانی‌که نسبتاً مصون به دفتر کار رسید و کمپیوترش را باز کرد، متوجه پیام شرم آور جنسی یک همکارش شد که برایش فرستاده بود.

مریم که برای یک آژانس خبری افغان کار می‌کند می‌گوید:

"اکثر دوستان من خاموش باقی مانده‌اند، فکر می‌کنند اگر چیزی بگویند، همه آن‌ها را ملامت خواهند کرد و دوستانم حق دارند."

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، شهرزاد اکبر ۳۰ ساله که به‌حیث مشاور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان کار می‌کند نیز می‌گوید:

"زمانی‌که تازه به کار آغاز کرده بود، مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌است."

به نوشته روزنامۀ نیویارک تایمز، در صفوف اردو و پولیس ملی افغانستان نیز زنان در معرض آزار و اذیت جنسی قرار دارند.

هنوز هم زنان و دختران در افغانستان در کوچه و بازار و در محل کار در معرض آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار دارند.

روزنامۀ نیویارک تایمز از قول زبیدۀ ۲۶ ساله که صاحب منصب پولیس است می‌نویسد که گفته، آمرش او را در آغوش گرفت و تقاضای نامشروع داشت.

زبیده که از افشای اسم کامل خود و آمرش خودداری کرده، مجبور شده‌است، کارش را ترک کند.

زبیده می‌گوید:

"اگر نام او را افشا کنم، یقیناً من یا یکی از اعضای خانواده‌ام را به قتل خواهد رسانید. بدتر آن‌که اگر این موضوع افشا شود، تهدید این هم وجود دارد که خانوادۀ خودم در برابرم مرتکب قتل ناموسی شوند."

زرقا یفتلی رئیس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان می‌گوید، برای از بین بردن خشونت در برابر زنان باید به فرهنگ معافیت از مجازات پایان داده شود.

نه تنها در افغانستان، بلکه در برخی کشورهای اروپایی و امریکا نیز زنان در معرض آزار و اذیت جنسی قرار داشته، از آن شکایت دارند و در اکثر موارد شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی این‌کشورها را به ارتکاب آن متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG