لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

معلمین معترض: ریاست امنیت ملی غور بیش از ۱۴۰ باب مکتب را مسدود ساخته‌است


ده‌ها تن از معلمین مکاتب غور امروز پنجشنبه «۲۳ قوس ۱۳۹۶» در انتقاد به نپرداختن حقوق‌شان از سوی ریاست معارف غور، به دروازه ولایت گرد آمده بودند و خواهان پرداخت حقوق هشت ماهۀشان گردیدند.

آنان ادعا می‌کنند که ریاست امنیت ملی غور بیش از ۱۴۰ باب مکتب را غیر فعال و معلمین آن‌ها را متهم به همکاری با مخالفین کرده که به همین دلیل حدود هشت ماه است که حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.

شماری از این معلمین که از ولسوالی‌ها به فیروزکوه مرکز غور آمده‌اند تأکید می‌کنند، در صورت که آنان به گروه‌های مخالف مسلح دولت ارتباط دارند باید از سوی حکومت بازداشت شوند و در غیر آن‌صورت باید حقوق‌شان به‌زودترین وقت پرداخت گردد.

دو تن از این معلمین می‌گویند:

"محمد هستم یک تن از معملیمن غور، معلمین ۵ هزار معاش داره و به ۵ هزار معاش پای آن‌را به سیاست می‌کشانند. ما به صد مشکل رفتیم به مناطق وظیفه اجرا می‌کنیم، مدت هفت ماه شده که به ما معاش داده نشده‌است."

"ابراهیم هستم یک‌تن از معلمین غور، خواست ما از رهبری حکومت محلی ولایت غور این است که معاش همین قدر معلم را بپردازند. همین معلمین که شب و روز خدمت می‌کنند، به‌خاطر تربیه اطفال مردم واقعاً اگر معاش آن‌ها پرداخت نشود یک جفای بزرگیست."

از سوی هم خلیل احمد مبارز سرپرست ریاست معارف غور نیز دخالت امنیتی ملی را مبنی بر عدم پرداخت حقوق معلمین تائید می‌کند.

به‌گفته مبارز، آنان تمام حقوق معلمین را منظور کرده، اما به دلیل دخالت ریاست امنیت ملی غور، اداره مستوفیت این ولایت تا اکنون حقوق این معلمین را پرداخت نکرده‌است.

به دلیل دخالت ریاست امنیت ملی غور، اداره مستوفیت این ولایت تا اکنون حقوق این معلمین را پرداخت نکرده‌است.

او ادعا می‌کند:

"دادن معاشات مطابق به فیصله شورای وزیران، مکتوب ریاست اجرائیه، حکم مقام وزارت و اسناد موجود از طریق واحدهای اداری آماده توزیع است، اما ریاست امنیت ملی درین اواخر بدون در جریان گذاشتن مقام ولایت مکتوب را روان کرده به مستوفیت که شما از پرداخت امتیازات معلمین خودداری بکنید."

تلاش کردیم تا دیدگاه ریاست امنیت ملی را نیز درین گزارش داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم.

اما غلام ناصر خاضع، والی غور می‌گوید که در توزیع امتیازات معلمین این ولایت هیچ مشکل وجود نداشته، ولی به دلیل کمبود تخصیص روند توزیع حقوق معلمین به تعویق افتاده‌است.

به‌گفته والی غور آنان این مشکل را با اداره مستوفیت در میان گذاشته اند و به‌زودی حقوق معلمین توزیع می‌شود.

او افزود:

"من امیدوار هستم که در طی چند روز اخیر معاشات معلمین اجرا شود و اگر هم به‌خاطر محدود بودن زمان و مسدود بودن حساب معاشات معلمین به تأخیر بی‌افتد، ما بازهم اطمینان می‌دهیم که طوریکه معلومات گرفتیم از مستوفیت و از معارف، در پرداخت معاش معلمین هیچ نوع ساخت و ساز وجود نداره و معاش آن‌ها به‌زودی اجرا می‌شود."

انتقادهای شدید معلمین در حال اوج می‌گیرد که حدود دو ماه پیش ریاست امنیت ملی غور خلیل احمد مبارز سرپرست ریاست معارف را به اتهام پرداخت معاشات معلمین مکاتب که ادعا شده بود غیر فعال است، بازداشت کرده بودند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG