لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

بلخی: در حال حاضر ۵،۶ میلیون افغان مهاجر در پنج حوزه جهان زنده‎گی می‎کنند


مهاجرت یکی از مشکلاتی است که شماری از خانواده‎های افغان از چهار دهه به این سو آن را تحمل می‎کنند و هنوز هم یک بخش نفوس افغانستان را مهاجرین تشکیل می‎دهند.

بر اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان در حال حاضر نزدیک به شش میلیون افغان مهاجر در پنج حوزه جهان زنده‎گی می‎کنند.

این وزارت هرچند از مشکلات این پناهجویان سخن می‎زند اما می‎گوید، برای حل این مشکلات با کشورهای که میزبان این پناهجویان اند، پلان مشترک مدیریتی را روی داست دارند.

این وزارت می‎گوید، در حال حاضر در پنج حوزه دنیا ۵،۶ ملیون افغان زنده‎گی می‎کنند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر این وزارت که روز دو شنبه «۲۷قوس۱۳۹۶» با شماری از مقام‎های افغان و مسئولان نهادهای جهانی در مراسم تجلیل از روز بین المللی مهاجر سخن می‎گفت اظهار داشت، در حال حاضر زنده‎گی مهاجرین نسبتا از وضعیت مبهم بیرون شده‎است.

سید حسین عالمی بلخی
سید حسین عالمی بلخی

وی می‎گوید، جانب افغانستان با کشورهای که پناهجویان افغان را میزبانی می‎کنند به تفاهم و مدیریت مشترک رسیده‎اند.

او افزود:

"ما بیش از پنج اعشاریه شش میلیون مهاجر فعلاً در خارج از کشور داریم که در پنج حوزه مهاجرتی حضور دارند، ایران با بیش از دو میلیون مهاجر، پاکستان هم حدود دو میلیون و بقیه در اروپا، کشورهای آسیایی، امریکا و آسترالیا زنده‎گی می‎کنند."

این اظهارات در حالی مطرح می‎شوند که نهادهای مربوط به حقوق بشر و مهاجرت و مقام‎های دولت افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی مهاجر در کابل گرد هم آمده‎اند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی که شمار مهاجرین به درجه ریکارد رسید سازمان ملل متحد هجده دسامبر را به عنوان روز جهانی مهاجر نام گذاری کرد و از آن به بعد از این روز در کشورهای مختلف تجلیل به عمل میاید.

بر اساس آمارها، بعد از سوریه افغانستان دومین کشوری است که اتباع آن در بیرون از کشور زنده‎گی می‎کنند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در این نشست گفت، برای حل مشکلات مهاجرین هماهنگی‎ها میان افغانستان و نهادهای بین المللی افزایش یافته و برای حل این مشکل کار بنیادی صورت می‎گیرد.

هرچند حکومت افغانستان برای فراهم کردن سرپناه، دادن زمین و برخی کمک‎های دیگر تعهد کرده‎است اما سازمان ملل متحد می‎گوید، ضرورت است تا حکومت افغانستان در این زمینه اقدامات فوری و شفاف انجام دهد.

مهاجرین افغان در پاکستان
مهاجرین افغان در پاکستان

توبی لنزر معاون فرستاده سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست روز دو شنبه در کابل گفت، عودت کننده‎گان در کابل به ضروریات اولیه زنده‎گی دست رسی ندارند.

او افزود:

"تنها ده روز پیش من به یکی از کمپ‎های مهاجرین در کابل رفتم و از آنان در باره مشکلات شان پرسیدم، آن‎ها گفتند که کودکان ما به مکتب دست رسی ندارند و مکتب وجود ندارد، این قابل برداشت نیست، ما با حکومت کمک می‎کنیم و از آنان حمایت می‎کنیم تا در این بخش کار زیادی انجام دهند."

این در حالی است که وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان می‎گوید، در سه سال اخیر بیش از دو میلیون مهاجر افغان به کشور عودت کرده‎اند و این روند هنوز هم ادامه دارد.

با این همه میر سردار زدران یکی از کارشناسان افغان می‎گوید، بیشتر افغان‎ها به دلیل مشکلات امنیتی مهاجر شده‎اند نه مشکلات اقتصادی.

وی می‎گوید، اگر حکومت در بخش‎های امنیت و انکشاف کار کند خود به خود مشکلات مهاجرین حل خواهند شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG