لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

وزارت دفاع نگرانی تازۀ مقامات روسی مبنی بر نفوذ داعش در افغانستان را بی‌جا خواند


وزارت دفاع افغانستان نگرانی تازه مقامات روسی مبنی بر نفوذ روزافزون داعش در افغانستان را بی‌جا می‌خواند.

در حالی‌که نگرانی‌ها در افغانستان و منطقه از نفوذ داعش در این کشور پا برجاست، اما وزارت دفاع افغانستان مانند گذشته این نگرانی‌ها را بی‌جا می‌خواند.

رئیس خدمات امنیت فدرال روسیه به تازه‌گی گفته‌است که گروه داعش تمرکز به افغانستان دارد.

گروه تروریستی داعش در افغانستان ناکام شده و ممکن نیست مانند سوریه و عراق در افغانستان مرکز داشته باشند.

اما دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۲۹ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که گروه تروریستی داعش در افغانستان ناکام شده و ممکن نیست مانند سوریه و عراق در افغانستان مرکز داشته باشند.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"گروه تروریستی داعش در اوایل می‌خواست در افغانستان مراکز ایجاد کند اما ناکام شدند. حال هم تحرکات‌شان را تأیید می‌کنم، مگر آن‌ها "داعش" نمی‌توانند مراکز بزرگ تروریستی را ایجاد کنند و امکان ندارد که داعش مثل سوریه و عراق در افغانستان نفوذ داشته باشد، بناً آن‌ها "روسیه" نباید تشویش داشته باشند."

این در حالیست که الکساندر بورتنیکوف، رئیس خدمات امنیت فدرال روسیه گفته است که تروریستان داعشی پس از شکست در سوریه و عراق دوباره گروه بندی می‌شوند.

وی گفته‌است که این تروریستان به افغانستان تمرکز نموده‌اند.

الکساندر بورتنیکوف
الکساندر بورتنیکوف

پیش از این نیز بارها مقام‌های روسی از فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

حتی بر اساس برخی گزارش‌ها، روسیه به‌‌خاطر دفع حملات گروه داعش به طالبان کمک نظامی فراهم کرده‌است، گزارش‌های که از سوی مقامات آن کشور رد شده‌است.

در همین حال، کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان از فعالیت داعش در افغانستان نگران است و می‌گوید که این گروه نخست از ولایت ننگرهار سر بالا کرد، اما حالا جنگجویان داعش در چندین ولایت فعالیت دارند.

عبدالحی اخندزاده معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که حضور داعش در افغانسان در حال گسترش است.

او افزود:

"داعش روزبه‌روز در افغانستان فعال‌تر می‌شود. پیش ازین در چند ولایت بود، اما اکنون در ولایات زیادی فعالیت دارند. تحلیل ما این است که وضعیت سوریه و عراق تغییر خورده و آشکار است که مراکز بعدی‌شان افغانستان است."

به‌گفته وی، حالا داعشیان در عراق و سوریه مراکز شان را از دست داده و احتمالاً به افغانستان رو می‌آورند.

آقای اخندزاده از حکومت افغانستان می‌خواهد تا هرچه زودتر به همکاری نیرو های بین‌المللی عملیات وسیعی را در این کشور علیه داعش راه اندازی کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG