لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

وزارت داخله: دو مقام امنیتی بلخ محکوم به جزای دسپلینی شدند


وزارت داخله افغانستان می‌گوید، برای مسئولان پولیس که به‌خاطر حمایت از والی پشین بلخ موقف سیاسی اختیار کرده بودند جزای دسپلینی اعلان شده‌است.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که حسیب الله قریشی قوماندان پولیس نظم عامه بلخ و عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه این ولایت محکوم به جزای دسپلینی شده‌اند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه «۲ جدی ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت داخله این مسئله را در چوکات قانون تعقیب می‌کند.

وزارت داخله این مسئله را در چوکات قانون تعقیب می‌کند.

آقای رحیمی می‌گوید، جنرال قریشی و آقای قادری از یک شخص و جریان سیاسی حمایت کرده‌اند در حالی‌که به گفته وی به اساس قانون هیچ افسر یا پولیس نمی‌تواند از یک جریان سیاسی حمایت کند.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

او افزود:

"با این دو تن که از یک فرد حمایت کرده‌اند برخورد قانونی صورت می‌گیرد و هم اکنون برای آنان جزای دسپلینی داده شده‌است و رهبری این وزارت اقدامات دیگری نیز علیه آنان انجام می‌دهد."

هفته گذشته زمانی‌که ریاست جمهوری والی جدید را به‌جای عطا محمد نور به ولایت بلخ معرفی کرد و آقای نور با این تصمیم مخالفت نمود، حسیب الله قریشی قوماندان پولیس نظم عامه بلخ و عبدالرزاق قادری آمر امنیت پولیس این ولایت از آقای نور حمایت کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

عبدالرزاق قادری در یک نشست که آقای نور نیز در آن حضور داشت گفت، به نمایند‌ه‌گی از پولیس بلخ آماده هر نوع قربانی بوده و به گفته وی آماده‌است تا رتبه جنرالی و موقف فعلی‌اش را قربانی عطا محمد نور کند.

عبدالرزاق قادری
عبدالرزاق قادری

​یک منبع دیگر در وزارت داخله که از گرفتن نام اش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت، به این افراد اخطاریه داده شده و برای آنان گفته شده که در صورت تکرار این عمل خانه نشین خواهند شد.

از سوی هم عبدالرحیم کروخیل یک‌تن از کارشناسان امنیتی در صحبت با رادیو آزادی گفت هر افسر و مقام وزارت داخله که از جریان‌های سیاسی حمایت می‌کند، باید خانه نشین شود.

آقای کروخیل در مورد مجازات تعیین شده به‌خاطر سرپیچی‌های عسکری چنین می‌گوید:

"در قدم نخست کار شفاهی است و بعداً اخطار رسمی یا کتبی است و بعد از اخطاریه در کار و در تقاعد اش بسیار رول منفی دارد و در قدم چهارم از موقف اصلی به جای دیگر تبدیل شود و یا منفک شود و اگر جرم اش مسایل سیاسی است باید خانه نشین شود."

آقای کروخیل می‌‌گوید، وظیفه پولیس حاکمیت قانون، حفاظت از منافع ملی و امنیت عامه است نه به گفته وی حمایت از یک جریان سیاسی.

به باور آقای کروخیل، اظهارات این منسوبین، وفاداری به نظام نه بلکه وفاداری به یک شخص بوده و این نمایانگر سرپیچی آنان از قانون پولیس است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG