لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

سپیدار: سخنان پنس در پیوند به پاکستان، به بهبود وضعیت کمک می‌کند


حکومت افغانستان می‌گوید، سخنان معاون رئیس جمهور امریکا در پیوند به سیاست‌های پاکستان بسیار واضح بوده و این سخنان به بهبود وضعیت کمک کرده می‌تواند.

با ادامه فشارها بر پاکستان از بهر حمایت این‌کشور از هراس افگنان، حکومت افغانستان از سخنان اخیر معاون رئیس جمهور امریکا استقبال می‌کند.

ریاست اجرائیه افغانستان نابودی پناهگاه‌های امن هراس افگنان را برای تأمین صلح و ثبات ضروری می‌داند و می‌گوید، اکنون جهان به این واقعیت پی‌برده است.

نابودی پناهگاه‌های امن هراس افگنان را برای تأمین صلح و ثبات ضروری می‌باشد و اکنون جهان به این واقعیت پی‌برده است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه «۲ جدی ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که، سخنان اخیر مایک پنس به تأمین صلح و ثبات در افغانستان کمک کرده می‌تواند.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

او افزود:

"سخنان اخیر آقای پنس یک گام خوب به سوی راه مثبت است، این به این معنی است که مشکلات خوب تشخیص شده و اقدام نیز می‌شود، باید بگویم که این مسئله برای تأمین صلح و ثبات و یا حد اقل برای گفت‌وگوهای صلح زمینه لازمی را فراهم ساخته می‌تواند."

معاون رئیس جمهور امریکا هنگام سفرش به افغانستان گفته‌است که پاکستان از سال‌ها بدین‌سو برای گروه‌های هراس افگن در خاکش پناه داده‌است اما این روزها، اکنون پایان یافته‌است.

مایک پنس همچنان گفته‌است، استراتژی امریکا به هدف تأمین ثبات ایجاد شده و در این استراتژی به‌خاطر رسیدن به این اهداف، فشارها به پاکستان متمرکز است.

به گفته پنس سال‌هاست که پاکستان به رهبران طالبان اجازه داده‌است تا در خاک خودشان حملات هراس افگنانه انجام دهند.

اما پاکستان در برابر این سخنان مایک پنس واکنش تند نشان داده‌است.

وزارت خارجه پاکستان گفته‌است، دو متحد هیچ‌گاهی یک دیگرشان را هشدار نمی‌دهند.

با این همه، کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید، سخنان امریکا در برابر پاکستان زمانی سودمند بوده می‌تواند که در عمل نیز اقدامات محسوس باشد.

آرین یون یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید:

آرین یون
آرین یون

"سخنان واضح مقام‌های امریکایی در پیوند به حمایت پاکستان از تروریستان زمانی نتیجه در پی‌خواهد داشت و یا هم سبب وارد شدن فشار به این‌کشور خواهد شد که امریکا به سخنانش عمل کند."

یون می‌گوید، کشورهای هم در منطقه استند که به هدف تقابل با امریکا با پاکستان همکاری می‌کنند و نقش این کشورها برای ثبات در افغانستان و منطقه مهم بوده می‌تواند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG