لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

غنی: آزادی اقتصادی را باید با سرمایه گذاری در پارک‌های صنعتی بدست آوریم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح دو فابریکه صنعتی در هرات گفت، استقلال سیاسی را شاه امان الله به دست آورد و آزادی اقتصادی را با سرمایه گذاری در پارک‌های صنعتی امروز بدست می‌آوریم.

محمد اشرف غنی پس از گل گذاری پای منار استقلال در صحن وزارت دفاع افغانستان به هرات سفر کرد.

وی گفت، تا سال آینده افغان‌ها شاهد تهداب گذاری دومین پارک صنعتی نیز خواهند بود.

وی افزود:

"نه تنها این‌که در سال آینده باید مشکل پارک صنعتی فعلی حل شود شما باید شاهد تهداب گذاری پارک صنعتی دوم نیز باشید."

رئیس جمهور در بخش رسیدگی به مشکلات تجار و سرمایه گذاران گفت، هدایت داده است تا مشکل در گمرکات کشور مورد بررسی قرار گیرد.

او گفت، برای مدتی خود او بنادر کشور را اداره خواهد کرد.

محمد اشرف غنی در همین حال گفت، بد ترین مشکل میان مدت در افغانستان بیلانس نادرست تجارت در افغانستان است.

تاکید آقای غنی این‌است که تجار افغان باید به صنعت کار تبدیل شوند.

وی گفت:

"خانه و کاشانه تان همین‌جاست، عزت و افتخار تان همین‌جاست، لطفاً پول تان را به بیرون انتقال ندهید و سرمایه گذاری بکنید و اعتماد کنید، وقتی که اعتماد شما کنید همه چیز موجب یک حلقه نجیبه و اعتماد می‌شود."

این در حالی است که آقای غنی پیش از سخنرانی در هرات، یک فابریکه نساجی و یک فابریکه تولید کیبل را در این ولایت افتتاح کرد.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت کاران هرات در صحبت با رادیو آزادی گفت، فابریکه پنبه به ارزش بیش از ۶ میلیون دالر سرمایه گذاری به کار آغاز کرده که روزانه توانایی ریشیدن، حدود ۶ تُن تار را دارد.

به گفته وی، فابریکه تولید سیم و کیبل به نام افق البرز که از سوی رئیس جمهور افتتاح شد با سرمایه گذاری ابتدایی حدود ۲۰ میلیون دالر به فعالیت آغاز کرده‌است.

رئیس جمهور می‌گوید، افغانستان می‌تواند سالانه به ارزش صد‌ها میلیون دالر، مرمر صادر کند و به گفته وی تا دو هفته دیگر پالیسی مرمر در شورای عالی اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آقای غنی گفت، افغانستان با چین به نتیجه رسیده‌است و آن کشور به ارزش پنج میلیون دالر مرمر از افغانستان خریداری خواهد کرد.

سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به ولایت هرات
سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به ولایت هرات

افغانستان دارای منابع سرشار طبیعی است و تا حال انتقاد‌ها بر این است که حکومت در بخش استخراج این منابع، اقدامات چشم گیر نکرده است.

در کنار این، عدم همکاری دولت با سرمایه گذاران و صنعت‌کاران، از انتقاد‌های دیگر در این‌کشور بوده‌است.

با توجه به اظهارات رئیس جمهور، صنعت‌کاران و سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصادی افغانستان، امیدوار به نظر می‌رسند.

خان جان الکوزی رئیس هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این باره می‌گوید، وعده‌های رئیس جمهور برای صنعت‌کاران امید بخش بوده و باید عملی شود.

خان جان الکوزی رئیس هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی رئیس هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"این وعده‌ها بار‌ها شده و اما تا هنوز متأسفانه عملی نشده، ما امیدواریم که رئیس جمهور در بخش عملی کردن آن اقدام کند، در کل صحبت‌های رئیس جمهور امیدوار کننده بود و ما از آن استقبال می‌کنیم."

رئیس جمهور غنی در سخنرانی خود در هرات، همچنان در اشاره به بند‌های آب در کشور گفت، باشنده‌های هرات شاهد ساخت بند‌های دیگر در این‌کشور نیز خواهند بود.

به گفته وی، هرات باید به قطب ترانزیت منطقوی مبدل شود تا ایران، چین و آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی وصل کرده و این‌گونه تجارت و اقتصاد در منطقه رونق یابد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG