لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

لوی سارنوال: بعد از این قضایای خشونت علیه خبرنگاران بدون بررسی نمی‌مانند


فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان
فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان

لوی سارنوال افغانستان می‌گوید که قضایای خشونت در برابر خبرنگاران بی پرسش و بدون بررسی نخواهد ماند.

محمد فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان روز یکشنبه "۳جدی۱۳۹۶" در نشست سالانه کمیته مشترک حکومت و رسانه ها برای مصونیت رسانه ها و خبرنگاران گفت که در یک سال گذشته قضایای مهم بررسی شده و به گفته وی این مسئله به معنای ختم فرهنگ معافیت است.

وی گفت:

"پس از این هیچ قضیه یا مورد خشونت در برابر خبرنگاران از بررسی و تعقیب دور نخواهد ماند، ما دیگر قضیه‌ای نخواهیم داشت که چند سال بعد آنرا بررسی کنیم، فرهنگ پاسخ ندادن و معافیت ختم شده‌است."

کمیته مشترک حکومت و رسانه ها در یک سال گذشته حدود ۱۱۰۰ قضیه خشونت در برابر خبرنگاران را که در ۱۵ سال گذشته بی سرنوشت بود، بررسی کرده‌اند.

شورای امنیت ملی افغانستان در ماه جوزا سال ۱۳۹۵ طرزالعمل مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها را تایید کرد که بر اساس آن یک کمیته مشترک به ریاست سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور ایجاد شد.

مسئولان این کمیته می‌گویند که از آن زمان تا اکنون هر ماه نشست‌های را در مرکز و ولایات دایر کرده، مراکز هماهنگی در وزارت داخله و قوماندانی های ولایات ایجاد شده و قضایای خشونت در برابر خبرنگاران بررسی شده‌اند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها می‌گوید که حکومت مصونیت رسانه‌ها و خبرنگاران را مکلفیت خود می‌داند و در دو سال گذشته کار های زیادی را در این زمینه انجام داده‌است.

آقای دانش در این نشست گفت که توشیح قانون دسترسی به اطلاعات، کمیسیون ویژه در این زمینه و ایجاد این کمیته مشترک نشان می‌دهند که حکومت به کار رسانه ها اهمیت قایل است.

اما وی می‌گوید که رسانه ها هم مکلف اند به منافع ملی وفادار باشند‌‌.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"رساندن اطلاعات یک پروسه دو جانبه است، نهاد های مدنی و رسانه‌ها باید در این زمینه مسئولانه و داخل یک چوکات رفتار کنند و خود را منحیث یک پل میان مردم و دولت ثابت کنند نه به شکل اپوزیسیون حکومت."

از سوی هم فهیم دشتی رئیس فدراسیون خبرنگاران افغان اقدامات کمیته مشترک و جدیت حکومت را در این خصوص ستایش می‌کند اما تاکید بر اقدامات بیشتر دارد.

آقای دشتی در این نشست گفت که باید با رسانه‌ها در مرکز و ولایات همکاری بیشتر شود و در کنار آن به مشکلات مالی رسانه‌ها از سوی حکومت توجه صورت گیرد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG