لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

امانی: گروه داعش در حال نبرد با دولت و سربازگیری از میان مردم در سرپل است


مقامات حکومتی و اعضای شورای ولایتی سرپل از افزایش فعالیت گروه داعش در نقاط مختلف این ولایت خبر داده می‌گویند که جنگجویان دولت اسلامی در کنار نبرد با نیرو های امنیتی افغان از میان مردم عام سرباز گیری می‌کنند.

حسین مجاهدزاده یک عضو شورای ولایتی سرپل در صحبت با رادیو آزادی گفت که جنگجویان گروه داعش در کنار راه زنی‌ها و حمله بر پوسته‌های امنیتی افغان در مسیر راه جوزجان‌ سرپل در ولسوالی صیاد نیز مردم عام را مجبور به پیوستن با این گروه می‌کنند.

مجاهد زاده گفت:

"در مناطق شاه توت، الملک و همچنان در ساحات دره بند ولسوالی صیاد گروه داعش فعالیت گسترده دارد. صیاد موقعیت استراتژیک میان ولایات سرپل، جوزجان و فاریاب را دارد. داعشیان سربازگیری می‌کنند از مردم عام و همچنان طالبان خواسته‌اند که با آن‌ها بپیوندند. داعش به مردم عام اخطار داده‌است در صورت یکجا نشدن آن‌ها جان و مال‌شان مصون نخواهد بود."

مقامات حکومتی در سرپل نیز با تأیید ادعا‌های اعضای شورای ولایتی می‌گویند که در جبهات مختلف نیروی امنیتی افغان در نبرد با جگجویان گروه داعش قرار دارند.

ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل به رادیو آزادی گفت که گروه داعش تحت رهبری حزب تحریک اسلامی ازبکستان در سرپل فعالیت می‌کند و این تحریک تجهیزات مالی و نظامی آنان را فراهم می‌سازد.

وی گفت داعشیان در کنار این سرگرم نبرد با نیرو های امنیتی افغان هستند، هم‌زمان برای صفوف خود جلب و جذب نیز انجام می‌دهند.

امانی در رابطه افزود:

"ما هم موجودیت گروه داعش در ولایت سرپل را به ویژه در ولسوالی صیاد تأیید می‌کنیم. از فعالیت این گروه و سربازگیری‌شان ابراز نگرانی خود را داریم و همچنان این گروه از طرف کشور‌های خارجی به خصوص از سوی رهبر حزب تحریک اسلامی ازبکستان تمویل می‌شود هم با نیرو های امنیتی در نبرد هستند و هم سربازگیری می‌کنند."

اعضای شورای ولایت سرپل می‌گویند که در یک ماه گذشته نا امنی‌ها در این ولایت افزایش یافته و قتل مردم عام بیشتر از هر زمانی دیگر شده‌است.

حسین مجاهدزاده یک عضو شورای ولایتی سرپل ادعا می‌کند که در تمامی ساحات این ولایت حتی در چند کیلو متری مقام ولایت سرپل نیز طالبان فعالیت گسترده دارند.

با این حال ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل مدعی است که عدم تطبیق عملیات‌های پلان شده نظامی و کمبود قوت‌های مسلح در سرپل باعث شدت نا امنی در این ولایت شده‌است.

ذبیح الله امانی
ذبیح الله امانی

وی گفت:

"نا امنی در یک ماه اخیر در سرپل به‌جای کاهش افزایش یافته‌است. دلیل آن این است که عملیات نظامی که از سوی حکومت مرکزی وعده داده شده بود راه اندازی نشده‌است. ما در یک ماه گذشته شاهد حملات گسترده طالبان بر مناطق مختلف سرپل بودیم."

با این حال وزارت دفاع افغانستان ادعا می‌کند که جهت تأمین امنیت در سرپل در ساحات مختلف قوت‌های اردوی ملی جابه‌جا شده و در حال نبرد با طالبان مسلح قرار دارند.

نصرت‌الله جمشیدی سخنگوی قول اردوی شاهین در شمال افغانستان به رادیو آزادی گفته‌است در جریان یک ماه گذشته در اثر راه اندازی عملیات‌های مختلف نظامی ۶۰ طالب مسلح کشته شده و ۴۸ تن دیگر مجروح اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG