لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

فرهاد: فشارها بالای مهاجرین افغان از سوی پاکستان خلاف کانوانسیون‌های بین المللی است


کمیشنیری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان می‌گوید که فشارهای مستقیم و غیر مستقیم بالای مهاجرین عمل خلاف کانوانسیون‌های بین المللی می‌باشد.

پس از اعلام پاکستان مبنی بر بیرون شدن مهاجرین افغان از آن کشور کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان می‌گوید که مهاجرین افغان باید به شکل تدریجی و با عزت به کشورشان برگردند.

نادر فرهاد سخنگوی این کمیشنری روز شنبه «۱۶ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که فیصله اخیر پاکستان در قبال مهاجرین افغان بر خلاف تعهدات قبلی می‌باشد.

به گفته آقای فرهاد، کشورهای‌ که خود را متعهد به کانوانسیون‌های بین المللی می‌دانند باید بالای مهاجرین که به علت مجبوریت‌ها مناطق شان‌را ترک کرده‌اند، فشار وارد نکنند.

به گفته او:

نادر فرهاد
نادر فرهاد

"نحوه فشارهای مستقیم و غیر مستقیم در هر گوشه و کنار از دنیا به هر شکلی که است باعث وارد کردن صدمه به پناهنده‌گانی نشود که خود شان نهایت آسیب پذیر می‌باشند، ملت‌های که خود را ملحق به کانوانسیون‌های بین المللی ساخته‌اند و باید آن را رعایت کنند تا آن که راه حل‌های مناسب پیدا شود."

کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که به اساس گزارش‌ها پاکستان به تازه‌گی برای صدها هزار افغان‌های راجستر شده در آن کشور یک ماه وقت داده‌است تا به افغانستان برگردند.

پیش از این وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان گفته بود که پاکستان مدت اقامت افغان‌های مهاجر مقیم آن کشور را تا اخیر سال ۲۰۱۸ میلادی تمدید کرده است.

اما کابینه پاکستان هفته گذشته این موضوع را تائید نکرد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که گفت‌وگوها روی این موضوع با مقامات پاکستانی جریان دارد اما وی در مورد جزئیات ارائه نکرد.

به اساس ارقام رسمی در حال حاضر بیش از یک میلیون افغان‌های دارای اسناد قانونی در پاکستان شب و روز شان‌را سپری می‌کنند.

در عکس العمل به فیصله اخیر پاکستان شماری از افغان های مهاجر مقیم آن کشور در صحبت با رسانه ها انتقاد کرده‌اند که آن کشور به‌خاطر دونالد ترمپ افغان ها را تحت فشار قرار می‌دهند.

امریکا به‌خاطر عدم همکاری پاکستان در برابر تروریزم کمک های نظامی‌اش را به حالت تعلیق در آورده‌است.

در این حال شماری از اعضای کمیسیون امور مهاجرین ولسی جرگه می‌گویند که پاکستان همواره از مهاجرین افغان استفاده سیاسی کرده‌است اما این بار باید مشکل به صورت اساسی حل گردد.

یوسف صابر یک عضو این کمیسیون می‌گوید:

او افزود:

"در این مورد نیاز است تا با پاکستان به سطح بلند صحبت شود، به سطح وزارت‌ها نه، بلکه باید رهبری این دو کشور راه حل اساسی را برای این مسئله جستجو کنند."

به گفته آقای صابر پاکستان باید مجبوریت افغان‌ها را درک کند زیرا به گفته وی اگر صدها هزار افغان به یکباره‌گی از آن کشور به افغانستان عودت کنند حکومت به یک بحران دیگر روبه‌رو خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG