لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

امریکا حدود یک میلیارد دالر کمک امنیتی به پاکستان را به‌حالت تعلیق درآورد


ایالات متحدۀ امریکا حدود یک میلیارد دالر کمک امنیتی به پاکستان را به حالت تعلیق قرار داد.

وزارت خارجۀ امریکا گفته‌است، روی جزئیات تعلیق مساعدت‌های این‌کشور به پاکستان کار جریان دارد و در آن حداقل ۹۰۰ میلیون دالر پول جبران عملیات‌های ضد تروریزم پاکستان و ۲۵۵ میلیون دالر پول سرمایه گذاری خارجی نظامی برای خریداری تجهیزات نظامی شامل است.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، کمک‌های امریکا به پاکستان بعد از حملات ۱۱ سپتمبر به شدت افزایش یافت، اما بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی که اسامه بن لادن توسط نیروهای خاص امریکایی در داخل پاکستان کشته شد، کمک‌های امریکا به پاکستان سیر نزولی را آغاز کرد و پاکستان برای حمایت اقتصادی به همسایۀ شمالی‌اش چین روی آورد.

چین میلیارد‌ها دالر را در عرصۀ ترانسپورت در پاکستان سرمایه گذاری خواهد کرد.

ایالات متحدۀ امریکا گفته‌است، تا زمانی‌که پاکستان بر ضد شبکۀ حقانی که در آن‌کشور مستقر است، بطور قاطع عمل نکند این کمک‌ها صورت نخواهد گرفت.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا
هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید، شبکۀ حقانی در حالی‌که در پاکستان پناهگاه‌های امن دارد، برای بی‌ثباتی در افغانستان توطئه نموده و بر ضد نیروهای امریکایی حملات را انجام می‌دهد.

هدر ناوئرت روز پنج‌شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

"ما صرف کمک‌های امنیتی را به حالت تعلیق قرار می‌دهیم، در حال حاضر کمک‌های امنیتی به پاکستان را تا زمانی‌که بر ضد گروه‌های به‌شمول طالبان افغان و شبکۀ حقانی که ما آن‌ها را عناصر بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌کنیم و نیروهای امریکایی را هدف قرار می‌دهند، پاکستانی‌ها تدابیر مشخص را اتخاذ نکنند، کمک‌های امنیتی امریکا به پاکستان به حالت تعلیق قرار خواهد داشت."

مقامات امریکایی در صحبت با خبرنگاران تأکید کرده‌اند که تعلیق کمک‌های امریکا به پاکستان، مساعدت‌های ملکی واشنگتن را به اسلام آباد شامل نمی‌شود.

مرکز خبری رادیو آزادی از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا می‌نویسد که گفته‌است: "ما امیدواریم، پاکستان به مسئله تعلیق کمک‌ها به مثابۀ یک ابتکار، نه یک جزا بنگرد."

مایکل کوگلمن معاون مرکز تحقیقاتی ویلسن سنتر امریکا می‌گوید، تعلیق کمک‌های امنیتی امریکا به پاکستان روابط بین دو کشور را صدمه نخواهد زد، اما یک عقب گرد به شمار آمده، احتمال دارد پاکستان بسوی عربستان رفته و برای تجهیزات نظامی به چین رجوع کند، ولی به‌خاطر برخی تجهیزات پیشرفتۀ نظامی به امریکا وابسته خواهد بود.

دونالد ترمپ در نخستین روز سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق توییتر نوشت، در ۱۵ سال گذشته پاکستان ۳۳ میلیارد دالر کمک امریکا را دریافت کرده، در بدل آن به غیر از "دروغ و فریب" هیچ‌کار دیگر نکرده‌است.

پاکستان این پیام دونالد ترمپ را "غیر قابل درک" و در مغایرت با سفرهای اخیر رکس تیلرسن وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا برای اعتماد سازی به اسلام آباد خوانده‌است.

قصر سفید به تاریخ دوم جنوری گفته بود، از پاکستان می‌خواهد کارهای بیشتر را در عرصه مبارزه با تروریزم انجام دهد و در جریان چند روز برای آوردن فشار بالای اسلام آباد "اقدامات مشخص" را اعلان خواهد کرد.

یک سناتور ارشد پاکستان با ابراز عدم خوشنودی در مورد اقدامات اخیر ایالات متحده بر ضد پاکستان گفته‌است، این حرکت روی روابط پاکستان با امریکا تأثیرات منفی خواهد کرد.

نزهت صادق مسئول کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای پاکستان می‌گوید، پاکستان مانند سال‌های ۱۹۹۰ میلادی بدون کمک‌های امریکا نیز پیش خواهد رفت.

به گفته نزهت صادق، عملکرد امریکا بر ضد پالیسی مبارزه با تروریزم بوده، کار خوب نیست و در تأمین صلح پایدار در منطقه نیز خوب نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG