لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

تأکید مایک پنس روی آمدن تغییر مسالمت‌آمیز در اداره بلخ در گفت‌وگو با اشرف غنی


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، معاون رئیس جمهور امریکا و رئیس جمهور این کشور در یک تماس تیلیفونی به آمدن تغییر بر وقت و مسالمت‌آمیز در اداره محلی بلخ تأکید کردند.

معاون رئیس جمهور امریکا و رئیس جمهور افغانستان در صحبت تیلیفونی روی آمدن تغییر بر وقت و مسالمت‌آمیز در ادارۀ محلی ولایت بلخ تأکید کردند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز چهار شنبه «۲۷ جدی ۱۳۹۶» با بیان این مطلب می‌گوید، این تماس تیلیفونی شام روز گذشته صورت گرفته‌است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"رئیس جمهور غنی و مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا پیرامون پیشرفت‌ها در زمینه حکومت‌داری خوب و اصلاحات، مشارکت سیاسی و آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات آینده صحبت کردند. همچنان روی تغییر بر وقت و مسالمت‌آمیز در اداره محلی ولایت بلخ تأکید صورت گرفت."

از سوی دیگر قصر سفید با نشر یک اعلامیه گفته‌است، در این گفت‌وگوی تیلیفونی آقای پنس به حمایت از حکومت افغانستان تأکید کرد و گفته‌است که کابل با عطا محمد نور کار کند که تغییر در رهبری ولایت بلخ از راه مذاکره به‌طور صلح‌آمیز صورت گیرد.

بر اساس اعلامیۀ قصر سفید، این گفت‌وگوها به دوام صحبت‌های اند که معاون رئیس جمهور امریکا در ماه گذشته در کابل با رهبران حکومت افغانستان داشت.

این گفت‌وگوها به دوام صحبت‌های اند که معاون رئیس جمهور امریکا در ماه گذشته در کابل با رهبران حکومت افغانستان داشت.

این اولین بار است که یک مقام عالی رتبه امریکایی پس از بروز اختلاف و تنش بین رهبران حکومت و عطا محمد نور بعد از منظوری استعفای او از مقام ولایت بلخ، روی این مسئله با مقامات افغان صحبت می‌کند.

قصر سفید می‌افزاید، در این تماس تیلیفونی از تلاش‌های دوامدار حکومت افغانستان روی پیشرفت‌های مهم از جمله اصلاحات ضروری، مشارکت سیاسی و آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات نیز بحث شد.

تماس تیلیفونی میان مایک پنس و محمد اشرف غنی در حالی صورت می‌گیرد که چند هفته پیش ریاست جمهوری افغانستان استعفای عطا محمد نور والی پیشین بلخ را منظور کرد، اما آقای نور و جمعیت اسلامی کنار رفتن از بلخ را وابسته به نتیجه مذاکرات با ارگ می‌دانند.

در همین حال جمعیت اسلامی افغانستان از صحبت‌های معاون رئیس جمهور امریکا سپاس‌گزاری می‌کند.

ذبیح‌الله فطرت
ذبیح‌الله فطرت

ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی این حزب روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت:

"جمعیت اسلامی افغانستان در حالی که از حسن نیت و این دیدگاه حکومت ایالات متحده امریکا و به‌خصوص معاون رئیس جمهور آن کشور سپاس‌گزاری می‌کند و خوشبین است، امیدوار است که قضایای افغانستان همین‌گونه از نزدیک و به صورت دقیق و همه‌جانبه بررسی شود و در روشنایی واقعیت‌های جامعه افغانستان دوست‌های بین‌المللی دیدگاه خود را ابراز کرده و تصامیم خود را بگیرند."

در همین حال برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند، مایک پنس و رئیس جمهور باید در این باره هم صحبت می‌کردند که اگر از راه مسالمت‌آمیز عطا محمد نور از رهبری بلخ کنار نرود، کدام گزینه‌های دیگر روی دست گرفته شود.

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان در این باره می‌گوید، حل شدن اختلاف‌های سیاسی میان ارگ و عطا محمد نور اگر با معامله صورت گیرد، حاکمیت قانون را زیر سؤال خواهد برد.

گزارش: نصرت پارسا

برای شنیدن این گزارش روی لینگ ذیل کلیک کنید!

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG