لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

نیکی هیلی: استراتژی امریکا باعت نزدیک شدن مذاکرات صلح میان ارگ و طالبان شد


یک دیپلومات ارشد امریکایی می‎گوید، به این هدف برای صلح افغانستان کار می‎کنند که این کشور دیگر پناهگاه تروریستان نگردد.

نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل‌متحد بعد از دیدار اخیر هیئت همراهش از کابل خوشبینی‌اش را به مذاکرات صلح بیان داشته و گفته‎است وضعیت افغانستان به شکل فوری در حال تغییر است.

نیکی هیلی می‎گوید استراتژی جدید کشورش برای افغانستان باعث شد که مذاکرات صلح حکومت افغانستان با طالبان نزدیکتر گردد.

نیکی هیلی
نیکی هیلی

هیلی دیروز در نیویارک به خبرنگاران گفت:

"پالیسی امریکا برای افغانستان مؤثر است، ما تغییراتی بحرانی را در آن‎جا می‎بینیم و می‎بینیم که آجندای امریکا چی می‎کند. ما نسبت به هر وقت دیگر به مذاکرات با طالبان و پروسه صلح نزدیک شده‎ایم."

خانم هیلی افزود حکومت افغانستان به وی و هیئت همراهش در جریان دیدار شان از کابل گفته‎است میل برای صلح را در طالبان مشاهده می‎کنند.

خانم هیلی همچنان گفته‎است، استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در این بخش مؤثر بوده‎است و امریکا به این هدف برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تلاش دارد که نمی‎خواهد این کشور دوباره پناهگاه تروریستان شود.

این اظهارات خانم هیلی در حالی صورت گرفته که بر اساس گزارش‎ها یک هیئت از طالبان به اسلام‌آباد رفته و با مقامات پاکستانی روی آغاز گفت‎وگوهای صلح صحبت کرده‎است.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

آژانس خبری اسلامی پاکستان گزارش داده که این هیئت پیغام را به دفتر رسمی طالبان در قطر برده که می‎توانند با حکومت افغانستان مذاکره کنند.

این در حالیست که رئیس جمهور افغانستان به روز چهارشنبه بار دیگر طالبان را به صلح و قطع رابطه با کشورهای دیگر فرا خواند.

محمد اشرف غنی خطاب به طالبان گفت که اگر افغان هستند باید اختیار شان را به کشور های همسایه ندهند و به صلح بین‌الاافغانی حاضر شوند.

او افزود:

"من به طالبان صدا می‎زنم که بیایید و صلح کنید. اگر افغان هستید، اختیار تان را به کشور همسایه ندهید، اگر اختیار تان را به آنان می‎دهید، آنان آیا می‎خواهند که صلح در این کشور بیاید؟ می‎خواهم بگویم ماری که در آستین باشد کسی را نیش می‎زند که در آستینش باشد و حمایت از تروریزم مانند مار آستین است."

اما آن‌چه رئیس جمهور اشاره می‎کند، موانع اصلی سر راه صلح کشورهای حامی تروریزم به ویژه پاکستان است، کشوری که از بهر حمایت از تروریستان و پناه بخشیدن به این گروه‎ها زیر فشارهای شدید جامعه جهانی و امریکا قرار گرفته‎است.

XS
SM
MD
LG