لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

وزارت داخله: جهت شناسایی برخی اجساد رویداد انترکانتیننتال به کمک نیاز است


پس از آن که وزارت خارجه امریکا کشته و زخمی شدن چند تبعه این‌کشور در حمله بر هوتل انترکانتیننتال را تائید کرد، وزارت داخله افغانستان خبر می‌دهد که سه جسد در داخل این هوتل قابل شناسایی نیستند.

هرچند وزارت خارجه امریکا شمار شهروندان این‌کشور که در حمله بر هوتل انترکانتیننتال در کابل کشته شده‌اند را مشخص نساخته وزارت داخله افغانستان می‌گوید، حد اقل سه جسد به‌دلیل سوختگی‌های بیشتر قابل شناسایی نیستند.

نجیب امان رئیس مبارزه با تروریزم این وزارت روز چهارشنبه «۰۴ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، مهاجمان با داخل شدن به انترکانتیننتال برخی اتاق‌ها را به آتش کشیدند که در نتیجه آن برخی افراد سوخته اند.

او می‌گوید برای شناسایی این اجساد از ائتلاف بین‌المللی مستقر در افغانستان کمک خواسته خواهد شد.

او افزود:

"کاملاً اجساد سوخته و به همین خاطر شناسایی این اجساد بسیار دشوار است، تفاهم که هم صورت گرفته ما نیاز داریم که از ائتلاف بین‌المللی در افغانستان حمایت بخواهیم تا این اجساد را به لابراتوارهای آن‌ها که از ظرفیت بالای برخوردار هستند به‌خاطر شناسایی بفرستیم، حد اقل سه جسدی است که هیچ شناسایی نشده که کی‌ها هستند."

به‌دنبال حمله مرگبار شب یک‌شنبه پنج مهاجم مسلح مربوط به گروه طالبان بر هوتل انترکانتیننتال وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه اعلام کرد که چند شهروند این کشور در این رویداد کشته و زخمی شده‌اند، اما این وزارت در باره شمار کشته شده‌گان معلومات نداده‌است.

رئیس مبارزه با تروریزم وزارت داخله افغانستان تنها کشته شدن ثریا زابلی امریکایی افغانی‌الاصل را در این رویداد تأیید کرده‌است.

کشته شدن ثریا زابلی امریکایی افغانی‌الاصل را در این رویداد تأیید شده‌است.

پیش از این وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که در این رویداد ۲۲ تن به‌شمول ۱۴ شهروند خارجی کشته شده‌اند.

بیشتر قربانیان این رویداد شهروندان اوکراین، وینزویلا، جرمنی و قرغزستان خوانده می‌شوند که اکثریت آن‌ها کارمندان شرکت هوایی کام ایر بودند.

حمله بر هوتل کانتیننتال زمانی صورت گرفت که سه هفته پیش از آن مسئولیت امنیت این هوتل به شرکت خصوصی امنیتی کابل-بلخ سپرده شد.

هرچند افضل امان قوماندان گارنیزیون کابل پیش از این گفته‌است، آنان از سپردن امنیت این هوتل به شرکت خصوصی در جریان نبودند، اما برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، هیئت بررسی کننده باید بالای نقاط ضعف نهادهای کشفی و استخباراتی در پیوند به این رویداد کار کنند.

جاوید کوهستانی
جاوید کوهستانی

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"این نشان دهنده ضعف خود ما، نظام ما و ارگان‌های کشفی و استخباراتی ما است. ما باید این مسئله را روشن کنیم که ریاست امنیت کابل، ریاست اوپراتیفی، ریاست امنیت ملی، اداره مبارزه با تروریزم، اداره استخبارات وزارت داخله و ده‌ها اداره کشفی دیگر که میلیون‌ها دالر معاش می‌گیرند و امکانات دارند، همین‌ها چرا نمی‌توانند این شبکه‌ها را شناسایی کنند."

اما نجیب امان رئیس مبارزه با تروریزم وزارت داخله روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، نهادهای امنیتی به‌خصوص وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی در چوکات دو کمیسیون سرگرم بررسی جدی در باره این رویداد اند.

به‌گفته وی، کار بررسی نتایج خوبی را تا حال داشته‌است، اما وی به دلیل محرمیت آن از ارائه جزئیات خودداری کرد.

آقای امان می‌گوید، پس از پایان بررسی‌ها هر شخص مسئول و نهاد که مقصر شناخته شود، مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00

XS
SM
MD
LG