لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

شورای رهبری جمعیت: مذاکره بهترین راه برای حل تنش میان حکومت و نور است


شورای رهبری جمعیت اسلامی در خصوص اعلامیه قصر سفید در باره حل تنش میان ارگ و عطا محمد نور والی پیشین بلخ با احتیاط ابراز نظر می‌کند.

شماری از عضای شورای رهبری جمعیت اسلامی اعلامیه قصر سفید در خصوص تنش میان ارگ و عطا محمد نور را جدی می‌دانند اما می‌گویند که بهترین راه برای رسیده‌گی به این موضوع مذاکره است.

محمد اسماعیل خان یک عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی می‌گوید که حامیان بین المللی افغانستان هرگز به گزینه زور در این زمینه تأکید ندارند و به گفته وی تفاهم یگانه راهی شکستن این بن‌بست است.

آقای اسماعیل خان روز پنجشنبه «۵ دلو ۱۳۹۶» دراین باره به رادیو آزادی گفت:

اسماعیل خان
اسماعیل خان

"در این شکی نیست که قصر سفید تقاضا دارد، اختلافاتی که میان اعضای حکومت در افغانستان وجود دارد حل گردد، اما این به معنی این نیست که آنان بتوانند این مسئله را از طریق زور و حکومتی حل کنند، خواست آنان نیز رفع این اختلافات از راه گفت‌وگو است. شکی نیست که آنان جدی صحبت کرده باشند اما گفت‌وگو و تفاهم راه مناسب‌تر است."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که قصر سفید به تازه‌گی گفته‌است که هیچ کس نمی‌تواند به‌خاطر منافع شخصی خود در افغانستان تصامیم ملی را به چالش بکشد.

در اعلامیه قصر سفید در این باره آمده است که جنجال‌ها میان عطا محمد نور والی پیشین بلخ و رئیس اجرائی حزب جمعیت و حکومت مرکزی باید بی‌درنگ خاتمه یابد و مسئولیت اداره بلخ به شکل مسالمت آمیز به والی جدید انتقال داده شود.

اعلامیه قصر سفید اختلافات موجود را به نفع گروه‌های تروریستی خوانده و گفته‌است که خشونت به اندازۀ کافی در افغانستان وجود داشته و این کشور تحمل جنجال‌های بیشتر را ندارد.

بیش از یک ماه می‌شود که رئیس جمهور غنی استعفای عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ را منظور کرده و انجنیر داوود را به حیث والی جدید بلخ موظف ساخته‌است.

پیش از این مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا و جان باس سفیر جدید آن کشور در افغانستان نیز گفته بودند که جنجال‌ها میان حکومت و عطا محمد نور والی پیشین بلخ باید از راه مسالمت آمیز اما به زودی برطرف گردد.

اما آقای نور استعفایش را منتفی و کنار رفتنش را مشروط به تفاهم با حزب جمعیت اسلامی خوانده‌است.

در عین حال نیکولاسکی سفیر بریتانیا در کابل روز پنجشنبه در یک نشست گفت که آنان از این جنجال نگران هستند و خواست شان این است تا با احترام به قانون به آن رسیده‌گی شود.

عطا محمد نور در واکنش به اظهارات سفیر امریکا در کابل گفته بود که نخست وی باید قانون اساسی افغانستان را با دقت بخواند و پس از آن همچو سخنان را بیان نماید.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

در این حال شماری از کارشناسان سیاسی اعلامیه قصر سفید را برای شکستن این بن‌بست واضح و مهم می‌دانند.

شماری از کارشناسان سیاسی اعلامیه قصر سفید را برای شکستن این بن‌بست واضح و مهم می‌دانند.

مشتاق رحیم یکی از این کارشناسان در باره پیام اعلامیه قصر سفید برای برطرف ساختن تنش میان حکومت مرکزی و عطا محمد نور می‌گوید:

"پیام این اعلامیه این است که تصمیم حکومت افغانستان نهایی است و دوستان بین المللی حکومت پشتیبان این تصمیم هستند. این پیام اصلاً به والی پیشین بلخ و حزب آنان داده می‌شود که باید تصمیم را بپذیرند و این تصمیم باید حتماً تطبیق شود و این به این معناست که جامعه جهانی و حکومت افغانستان هم‌نظر هستند."

حکومت افغانستان در بارۀ اعلامیه قصر سفید تا هنوز ابراز نظر نکرده‌است اما رئیس جمهور غنی پس از صحبت تیلیفونی با مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا گفته بود که اصلاحات و مشارکت بخشی از تعهدات وی به مردم است.

از سوی هم هارون چخان‌سوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که تغییر در ادارۀ محلی بلخ یک موضوع اداری و کوچک بوده و در روشنایی قانون اساسی صورت خواهد گرفت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG